خانه » آب آوردن زانو و درمان آن
[reading-time]

آب آوردن زانو و درمان آن

آب آوردن زانو چیست؟

طبق گفته های دکتر نیما یگانه، زمانی که زانو در اثر ابتلا به بیماری های مفصلی و یا وارد شدن ضربات شدید به آن، به شکل محسوسی متورم شود، زانو دچار افیوژن شده و یا به اصطلاح آب آورده است.

هنگامی که سلول های سینوویال زانو تحریک شوند، شروع به ترشح مقدار قابل توجهی از مایع مفصلی می کنند. این مایع تولید شده، در زانو جمع و متورم می شود که گاهی با درد و گاهی نیز بدون درد بروز می کند؛ اما به طور کلی خم کردن زانو در این شرایط عملی دشوار محسوب می شود. جالب است بدانید مستعدترین نقطه زانو که در اولین فرصت متورم می شود، قسمت بالای کشکک است.

آب آوردن زانو و درمان آن

علل آب آوردن زانو

آب آوردن زانو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما مهم ترین و تاثیرگذارترین آن ها مربوط به بیماری های مفصلی مانند آرتروز زانو، روماتیسم، ساییدگی و ورود ضربات شدید به زانو است. همچنین بروز عفونت در زانو، نقرس کاذب و پدیدار شدن تومورها و کیست ها در زانو می توانند باعث تورم و آب آوردن آن شود.

زمانی که ضربه شدیدی به زانو وارد شود امکان پاره شدن منیسک یا رباط صلیبی وجود دارد. این مشکل معمولا با خونریزی همراه است که در مفصل زانو جمع می گردد و دردناک می باشد. به مرور زمان و گاهی بدون بهبودی، درد بیمار کم می شود اما زانو از حالت پایدار خارج شده و با کوچک ترین حرکتی پیچ می خورد. پیچ خوردن زانو پس از چند ساعت موجب ورم کردن و آب آوردن آن می گردد.

علائم آب آوردن زانو

• حساسیت نسبت به لمس کردن در ناحیه آسیب دیده
  • تورم و بزرگ شدن زانو بیش از حد معمول
  • پف کردن و قرمزی یک زانو
  • احساس درد و سفتی زانو در صورت قرار دادن شیء سنگین روی آن
  • بروز کبودی در زانو
  • مشاهده تورم در قسمت کشکک زانو؛ به نحوی که با اعمال فشار روی آن بالا و پایین برود.
  • دشواری در حرکت دهی زانو و احساس خشکی در آن

تمامی موارد فوق می توانند حین راه رفتن و حتی نشستن، خود را نشان دهند و موجبات احساس درد را برای افراد فراهم کنند.

عدم درمان زانوی متورم چه عواقبی دارد؟

در صورتی که آب آوردن زانو نادیده گرفته شود و اقدامی برای درمان آن صورت نگیرد، می تواند خطرات جدی در پی داشته باشد. یکی از آن ها افزایش وزن است. با افزایش وزن، فشار روی زانو بیشتر می شود و در نتیجه ساییدگی مفصل زانو نیز افزایش می یابد.

اقدام نکردن برای درمان این عارضه می تواند مشکلات مفصلی جدی تری را نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هر یک از علائم مربوطه، به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه نمایید و قبل از دیر شدن، مانع پیشرفت بیماری شوید.

روش های درمان آب آوردن زانو

در برخی از بیماران ممکن است درمان از طریق داروهای ضد التهاب انجام شود اما لازم است بدانید که مصرف بیش از اندازه این داروها می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود. از طرفی تاثیر آن ها پس از مدتی از بین می رود و بیشتر در تسکین درد و التهاب کاربردی هستند.

ساده ترین راه برای درمان و بهبود وضعیت زانوی آب آورده، استراحت دادن به آن است اما ممکن است کافی نباشد. به هر حال بهتر است بیمار تا مدتی دراز بکشد و زانوی خود را در بالا نگه دارد.

در مواردی که این مشکل به علت شکستگی استخوان حاصل شده باشد، از آتل، گچ و سایر ابزار نگه دارنده استفاده می شود تا مفصل آسیب دیده در حد ممکن بدون حرکت باقی بماند.

قرار دادن کمپرس یخ باعث کاهش التهاب در مفصل زانو و نیز کم شدن درد می گردد.

استفاده از زانوبندهای طبی و یا باندهای کشی، ناحیه آسیب دیده را تحت فشار قرار می دهد و موجب ایست حرکت مایع در آن می شود.

فیزیوتراپی یکی از روش های درمان آب آوردن زانو است که باید به دستور متخصص ارتوپد نسبت به آن اقدام کرد. این شیوه درمان با تشخیص علت آب آوردن زانو و تجویز حرکات ورزشی مناسب، می تواند موجب انتقال مایع تولید شده در زانو به نقاط دیگر بدن گردد و در نهایت بهبودی بیمار را به او بازمی گرداند.

برخی از پزشکان با تخلیه آب زانو، اقدام به تسکین درد بیمارانی می کنند که وضعیت حادی دارند. در این روش پزشک از یک سرنگ برای خارج کردن مایع مفصلی از زانو استفاده می کند. این شیوه، درمان قطعی آب آوردن زانو نیست؛ تنها علائم آن را از بین می برد و برای مدتی بیمار را از شر درد راحت می کند.

کلام پایانی

عدم درمان به موقع آب آوردن زانو، می تواند مشکلات حادی برای بیماران به وجود بیاورد. همچنین ممکن است برخی از افراد با مشاهده علائم خفیف آن، اقدام به خوددرمانی کنند و علائمی به مراتب وخیم تر در آن ها هویدا شود. از همین رو توصیه می کنیم با تحقیق و آگاهی کامل، بهترین متخصص ارتوپد را بیابید تا با انتخاب روشی مناسب، روند درمان شما آغاز گردد.

دکتر نیما یگانه یکی از پزشکان با تجربه در این زمینه به شمار می آید که در دزفول مشغول به فعالیت است و می تواند با به کارگیری بهترین روش های درمانی، به بهبود وضعیت زانو کمک کند. در صورت تمایل می توانید به مطب ایشان واقع در دزفول، خیابان طالقانی، جنب خیابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران مراجعه کنید و یا با شماره تلفن 42238923-061 تماس حاصل نمایید. برای آشنایی بیشتر با مهارت های ایشان می توانید صفحه اینستاگرام دکتر نیما یگانه را دنبال کنید.

بیست − 17 =