آرتروز زانو چیست؟

آرتروز به التهاب مفاصل گفته مى شود. درد، تورم و سفتی از جمله علائم اصلی آرتروز هستند. همه مفاصل بدن مى توانند دچار آرتروز شوند اما این بیمارى در زانو شایع تر است.

آرتروز زانو می تواند انجام بسیاری از فعالیت های روزمره مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها را دشوار کند. این بیمارى عامل اصلی ناتوانی برای بسیاری از افراد است.

اگرچه درمانی قطعى برای ورم مفاصل وجود ندارد، اما گزینه های درمانی بسیارى برای کمک به مدیریت درد و فعال نگه داشتن فرد وجود دارد.

آرتروز زانو چیست؟

انواع آرتروز زانو

استئوآرتریت

شایع ترین شکل آرتروز در زانو استئوآرتریت است. این نوعی بیماری است که در اثر ساییدگی به وجود مى آید. این نوع آرتروز بیشتر در افراد ۵٠ سال و بالاتر رخ می دهد اما گاهى در افراد جوان تر نیز بروز مى کند. در این نوع آرتروز غضروف در مفصل زانو به تدریج از بین می رود. با از بین رفتن غضروف، فضای محافظ بین استخوان ها از بین مى رود و استخوان سفت و زبر مى شود. بنابراین این مسئله می تواند باعث ساییدگی استخوان ها بر روی یکدیگر بروز درد شود. گفتنى است استئوآرتریت به آرامی پیشرفت می کند و دردی که ایجاد می کند با گذشت زمان بدتر می شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلى یک بیماری مزمن است که به مفاصل متعدد در سراسر بدن از جمله مفصل زانو حمله می کند. لازم به ذکر است که این درد متقارن است، به این معنی که معمولاً مفاصل هر دو طرف بدن به آن مبتلا مى شوند. در این عارضه غشای سینوویالی که مفصل زانو را پوشانده است شروع به تورم می کند که این مسئله منجر به درد و سفتی زانو می شود. روماتیسم مفصلىبه بافت طبیعی (مانند غضروف و رباط ها) آسیب می زند و استخوان را نرم می کند.

ورم مفاصل پس از سانحه

ورم مفاصل پس از سانحه نوعی آرتروز است که پس از آسیب به زانو ایجاد می شود. به عنوان مثال، استخوان شکسته ممکن است به سطح مفصل آسیب برساند و سال ها پس از آسیب دیدگی به آرتروز منجر شود. همچنین منیسک و صدمات رباط نیز می تواند باعث بی ثباتی و سایش اضافی بر روی مفصل زانو و در نتیجه بروز آرتروز شود.

انواع آسیب های ورزشی

علائم و نشانه هاى آرتروز زانو

در این وضعیت مفصل زانو که تحت تأثیر آرتروز قرار دارد، دردناک و ملتهب مى شود. به طور کلی، درد به تدریج و با گذشت زمان ایجاد می شود، اگرچه گاهى اوقات به طور ناگهانى نیز شروع مى شود. علائم دیگر آرتروز زانو شامل موارد زیر است؛

• سفت و متورم شدن مفصل و دشوارى در خم و صاف کردن زانو
  • درد و تورمى که صبح یا بعد از نشستن یا استراحت بدتر مى شود
  • بروز درد در اثر فعالیت شدید
  • بروز سر و صدا از زانو به هنگام فعالیت
  • قفل شدن زانو در حین حرکت

درمان آرتروز زانو

به طور کلى مى توان گفت که هیچ درمان قطعى براى از بین بردن آرتروز زانو وجود ندارد، اما درمان هایى وجود دارد که به تسکین درد و کاهش ناتوانی منجر مى شود.

درمان هاى غیر جراحی

مانند سایر درد هاى ناشى از آرتروز، درمان اولیه آرتروز زانو نیز شامل روش هاى غیر جراحی است. بنابراین ممکن است پزشک طیف وسیعی از گزینه های درمانی را توصیه کند که در ادامه این مطلب به مهمترین آنها اشاره مى شود؛

• تغییر و اصلاح سبک زندگی

ایجاد برخی تغییرات در زندگی روزمره می تواند از مفصل زانو محافظت کرده و پیشرفت آرتروز را کند و آهسته کند. به حداقل رساندن فعالیت هایى مانند بالا رفتن از پله، دوچرخه سوارى و ورزش هایى که موجب فشار روى زانو مى شوند، مى تواند درد ناشى از آرتروز زانو را کنترل کند.

• کاهش وزن

کاهش وزن می تواند فشار روی مفاصل زانو را کاهش دهد و در نتیجه موجب کاهش درد و بهبود عملکرد زانو شود.

• فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپى و تمرینات خاص می تواند به افزایش دامنه حرکت و انعطاف پذیری و همچنین تقویت عضلات پا کمک کند. پزشک یا یک فیزیوتراپی می تواند یک برنامه ورزشی شخصی که پاسخگوی نیازها و شیوه زندگی بیمار باشد، تهیه کند.

• داروها

همچنین چندین نوع دارو براى معالجه آرتروز زانو مفید است. اما از آنجا که افراد به داروهاى مختلف پاسخ متفاوتی می دهند، پزشک برای تعیین داروها و دوزهای بی خطر و موثر برای هر بیمار همکاری نزدیکی با او خواهد داشت.

• سایر درمان ها
علت درد مفاصل چيست؟

سایر روش های درمانی براى تسکین درد آرتروز زانو شامل استفاده از کمپرس گرم و سرد، پمادها و کرم های تسکین دهنده درد و پوشیدن باند الاستیک برای محافظت از زانو مى باشد.

درمان هاى جراحى

اگر درد ناشى از آرتروز زانو باعث ناتوانی شود و با درمان هاى غیر جراحی تسکین پیدا نکند، ممکن است پزشک انجام عمل جراحی را توصیه کند. اما باید به خاطر داشت که جراحى زانو نیز مانند سایر جراحى ها مى تواند عوارض و خطراتى در پى داشته باشد. در ادامه این مطلب به برخى از مهمترین روش هاى جراحى درمان آرتروز زانو اشاره مى شود؛

• آرتروسکوپی

در طی عمل آرتروسکوپی، پزشک از برش های کوچک و ابزارهای نازک و ظریف برای تشخیص و درمان مشکلات مفصلی استفاده می کند. جراحی آرتروسکوپی اغلب برای درمان آرتروز زانو مورد استفاده قرار نمی گیرد اما در مواردی که استئوآرتریت همراه با پارگی منیسک باشد، جراحی آرتروسکوپی توصیه مى شود.

• پیوند غضروف

این روش معمولاً فقط برای بیماران جوانى که دچار آسیب دیدگى کمی در غضروف هستند، در نظر گرفته می شود. در این روش براى ترمیم غضروف آسیب دیده از بافت غضروف سالم و طبیعی از قسمت دیگری از زانو گرفته مى شود.

حرف آخر

زمان بهبودی و توانبخشی پس از عمل جراحی برای درمان آرتروز زانو به نوع عمل جراحی بستگی دارد. همچنین ممکن است پزشک برای کمک به برقراری مجدد قدرت در زانو و بازیابی دامنه حرکتی جلسات فیزیوتراپى را توصیه کند. علاوه بر این بسته به روش جراحى ممکن است بیمار به زانو بند و عصا  نیاز داشته باشد. همینطور گفتنى است که در بیشتر موارد انجام عمل جراحی درد را تسکین می دهد و انجام راحت تر فعالیت های روزانه را در پى دارد.

با تشکر از گروه سایت دکتر نیما یگانه متخصص جراحی ارتوپد در دزفول

13 + ده =