خانه » درد پشت زانو
[reading-time]

درد پشت زانو

احساس درد در پشت زانو یکی از معضلاتی است که بیشتر در سنین بالا تجربه می شود اما به این معنی نیست که برای رده های سنی کمتر، چنین چیزی رخ نمی دهد. اما در صورت بروز این مشکل باید چه کرد؟ راه های درمانی برای آن وجود دارد؟ چگونه می توان پزشک خوبی را برای این عارضه پیدا کرد؟

در ادامه می خواهیم علل، علائم و شیوه های درمان درد پشت زانو را از زبان دکتر نیما یگانه بشنویم. با ما همراه باشید.

علل درد پشت زانو

علل بروز درد در پشت زانو

دلایل مختلفی برای بروز درد در ناحیه پشت زانو وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تاندونیت پشت زانو

تاندونی در پشت زانو وجود دارد که به فعالیت های سنگین حساس است و موجب بروز درد در پشت زانو می شود. در این شرایط صاف کردن کامل زانو برای بیمار دشوار خواهد بود.

بیمار می تواند برای کاهش درد ناشی از تاندونیت پشت زانو، به صورت چهارزانو و یا بر روی یک میز به نحوی که ساق پاهایش از آن آویزان باشد، بنشیند. چرخاندن کف پا و استخوان درشت نی به سمت خارج توسط پزشک ارتوپد، خم کردن پای آسیب دیده و قرار دادن مچ آن روی ساق پای دیگر از جمله مواردی هستند که در کاهش درد پشت زانو تاثیرگذارند.

تاندونیت همسترینگ

زمانی این مورد می تواند علت بروز درد در پشت زانو باشد که بافت یکی از تاندون های همسترینگ ملتهب و یا دچار آسیب دیدگی شود. این التهاب در بالای زانو و در نقطه اتصال تاندون های مذکور به زانو بروز می کند و در نتیجه درد پشت زانو را به وجود می آورد.رد ت خارج توسط پزشک ارتوپد، نیزه حالی که ساق پاهایش از آن آویزان باشد بنشینددیافت؟

لخته شدن خون در رگ های ساق پا

اصطلاح پزشکی این عارضه، ترومبوز ورید عمقی است که در صورت حرکت ندادن پا به مدت طولانی و یا پس از جراحی رخ می دهد و درد در ناحیه پشت زانو را به همراه دارد. لازم است بدانید که درمان نکردن این مشکل، می تواند منجر به مرگ بیمار نیز شود.

کیست بیکر

این کیست معمولا در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند آرتروز مفصل زانو یا پارگی منیسک ایجاد و با تولید بیش از اندازه مایع سینوویال در پشت زانو ایجاد می شود. با تشکیل کیست بیکر، برآمدگی در پشت زانو ایجاد می شود که خم و یا صاف کردن زانو می تواند درد ناشی از آن را بیشتر کند.

پارگی عضله دوقلو

این مشکل، در اثر کشیدگی عضلات ساق پا یا پلانتاریس و یا هردوی آن ها رخ می دهد.

پارگی منیسک

هر زانو دارای دو منیسک است که وظیفه آن ها جذب فشارهایی است که بین استخوان ساق و ران پا وارد می شود. زمانی که فشار وارده به زانو به حدی باشد که موجب چرخش آن شود، منیسک زانو پاره می گردد و درد، تورم و خشکی در پشت زانوی فرد نمایان می گردد.

آسیب دیدن رباط صلیبی خلفی

رباط صلیبی خلفی موجب خم شدن صحیح زانو می شود و کشیدگی و پارگی آن، درد پشت زانو را در پی دارد. عواقب ناشی از آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی با تورم، درد، احساس بی ثباتی در زانو و یا خالی شدن آن خود را نشان می دهد.

آسیب های گوشه خلفی جانبی

این آسیب ها بیشتر هنگام فعالیت های ورزشی و یا تصادفات بروز می کنند و معمولا موجب درد در پشت زانو و کناره خارجی آن می شوند.

به طور کلی می توان گفت موارد بسیاری در بروز درد پشت زانو موثر هستند که در صورت مشاهده علائم مشکوک باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و پس از تشخیص، بهترین روش درمان را تحت نظارت پزشک، آغاز نمایید.

علائم وجود عارضه در پشت زانو

با برخی از علائمی که مشکلات زانو می تواند برای نواحی پشت آن به وجود آورد آشنا شدیم؛ اما علاوه بر آن ها برخی نشانه های دیگر هستند که حاکی از مشکلات شدیدتر در زانو می باشند و نیازمند پیگیری جدی و تخصصی دارند. برخی از آن ها عبارتند از:

• تورم و ملتهب شدن پشت زانو
  • کم شدن محدوده حرکتی زانو
  • درد در پشت زانو و نیز هنگام صاف کردن پا
  • ناتوانی در قرار دادن وزن روی زانو
  • گرفتگی و احساس خشکی در زانو
  • مشکل در تنفس کردن
  • قرمز شدن پشت زانو
  • احساس گرما در ناحیه پشت زانوی یک پا
  • تشکیل کبودی در پشت زانو یا حتی ساق پا

روش های درمان درد پشت زانو

شیوه های درمان درد پشت زانو بسته به علت بروز آن و شدت درد بیمار، می تواند انواع مختلفی داشته باشد. اولین و متداول ترین روش درمان، استراحت دادن به زانو است که لازم است فعالیت های سنگین و حتی سبک که به زانو فشار وارد می کنند را تا مدتی کنار بگذارید. به علاوه قرار دادن شیء نرمی در زیر زانو، می تواند موجب نتیجه بخش بودن استراحت فرد شود. توجه داشته باشید که استراحت، معمولا در دردهای صغیر و در مراحل اولیه بیماری پاسخگو است.

لیست زیر بیانگر سایر روش های درمان درد پشت زانو است.

• سرمادرمانی
  • شاک ویو تراپی
  • آب درمانی
  • فیزیوتراپی
  • ورزش هایی که موجب تقویت عضلات زانو وو لگن می شوند.
  • درمان دارویی
  • الکتروتراپی
  • ماساژ درمانی
  • حرکات کششی توصیه شده توسط پزشک
  • استفاده از زانوبند طبی
  • اوزون درمانی
  • جراحی

انتخاب هر یک از روش های درمان باید توسط متخصص ارتوپد تصمیم گیری شود. به ویژه در موارد حساس، اقدامات خودسرانه می توانند عواقب شدیدتری را بر جای بگذارند.

از طرفی درد پشت زانو اگر درمان نشود می تواند مشکلاتی در انجام فعالیت های روزمره پدید آورد و نیز باعث درد، تورم، ضعف، خشکی زانو، محدودیت حرکتی و حساسیت بیش از اندازه پوست زانو و پا گردد. بنابراین توصیه می کنیم در اسرع وقت به بهترین متخصص ارتوپد زانو مراجعه نمایید.

کلام پایانی

با توجه به اهمیتی که زانو در شیوه حرکتی هر فرد دارد، ماندگار ماندن مشکلی در آن می تواند روند معمول زندگی را تا مدت ها مختل کند. از طرفی انجام روش درمان نامناسب نیز می تواند عوارضی را برای مبتلایان در پی داشته باشد. بنابراین لازم است حین انتخاب پزشک خوب، به سوابق و تجربه های او دقت کنید تا مبادا در آینده مشکل جدی برای شما رخ دهد.

یکی از بهترین متخصصان ارتوپد، دکتر نیما یگانه می باشد که با سابقه درخشان خود در درمان مشکلات مربوط به زانو، می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. چنانچه ساکن دزفول هستید، می توانید به صورت حضوری به مطب ایشان مراجعه نمایید و یا از طریق شماره های تماس و صفحه اینستاگرام دکتر یگانه، ارتباط لازم را برقرار نمایید.

4 × دو =