061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » درمان شکستگی لگن در دزفول
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

درمان شکستگی لگن در دزفول

درمان شکستگی لگن در دزفول

شکستگی لگن یکی از معضلاتی است که در صورت وارد شدن ضربه شدید به این اندام رخ می دهد و عدم اقدام به درمان آن می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

روش های درمان شکستگی لگن بسته به نوع شکستگی، شدت آن و شرایط بیمار متفاوت است. تشخیص بهترین شیوه درمان بر عهده متخصص ارتوپد می باشد و بیمار باید از هرگونه اقدام خودسرانه بپرهیزد.

درمان شکستگی لگن در دزفول

روش های درمان شکستگی لگن

همان گونه که اشاره کردیم شکستگی لگن انواع مختلفی دارد و بدیهی است که شیوه درمان هر کدام نیز با دیگری متفاوت باشد. به طور کلی می توان شکستگی لگن را به چند دسته زیر تقسیم کرد که در ادامه نحوه درمان هر یک از آن ها را شرح می دهیم.

شکستگی حلقه لگن

شکستگی حلقه لگن ناشی از رخ دادن شکستگی در استخوان های ساکروم، ایسکیوم، ایلیوم و پوبیس می باشد. تشخیص این نوع از شکستگی نیاز به تخصص بالایی در ارتوپدی دارد. شکستگی حلقه لگن گاهی اوقات خفیف است و بدون نیاز به جراحی قابل بهبودی است اما گاهی اوقات نیز شرایط به نحوی است که تنها روش ممکن، جراحی بیمار می باشد.

باید بدانید که در موارد شدید، شکستگی حلقه لگن در اثر خونریزی فراوان می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

معمولا جوان ترها در اثر تصادفات، سقوط از ارتفاع و مشکلات این چنینی دچار شکستگی حلقه لگن می شوند و از همین رو بهترین شیوه درمانی که برای آن ها در نظر گرفته می شود، جراحی است. در این روش، پزشک ارتوپد با استفاده از پیچ و پلاک و یا فیکساتورهای اکسترنال شکستگی و دررفتگی های ایجاد شده را ثابت می کند.

در افراد مسن معمولا شکستگی حلقه لگن در اثر زمین خوردن پیش می آید و از همین رو با استراحت طولانی مدت قابل بهبودی می باشد.

شکستگی استابولوم

به شکستگی که در استخوان های ایلیوم، ایسکیوم و پوبیس رخ می دهد و خط شکستگی به داخل حفره استابولوم راه می یابد، شکستگی استوبولوم گفته می شود.

اولین روش درمان این نوع شکستگی که در گذشته های دور مورد استفاده قرار می گرفت، بدون جراحی بوده با استفاده از کشش اسکلتی انجام می شد. در این شیوه درمانی بیمار باید به مدت 3 ماه دراز می کشید و استراحت می کرد. در نهایت هم شکستگی به صورت آناتومیک جوش نمی خورد و از همین رو روش مناسبی به شمار نمی آمد.

به مرور زمان، جراحی، جایگزین این روش قدیمی شد که عوارض کمتری را نیز در پی دارد. تنها نکته ای که در جراحی شکستگی استوبولوم وجود دارد این است که جا اندازی شکستگی ها باید به دقت انجام شود. چرا که در غیر این صورت پس از مدتی می تواند موجب آسیب دیدگی مفصل ران و بروز آرتروز و ساییدگی در این ناحیه گردد.

شکستگی اطراف مفصل ران

این گونه شکستگی ها در استخوان اصلی لگن ایجاد نمی شوند اما به علت نزدیکی ران به لگن و احساس درد در ناحیه لگن می تواند در تقسیم بندی شکستگی های لگن قرار گیرد.

شکستگی اطراف مفصل ران نیز در سالمندان به علت زمین خوردن و در جوانان در اثر ضربات شدید رخ می دهد که بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی روش درمان مناسب انتخاب می شود.

در شرایطی که بیمار قبل از شکستگی قادر به راه رفتن نبوده و یا در اثر ابتلا به بیماری های حاد، نمی تواند تحت جراحی قرار گیرد، معمولا پزشک او را جراحی نمی کند و استراحت در منزل را توصیه می نماید.

شکستگی سر استخوان ران

شکستگی سر استخوان ران اصولا با در رفتن مفصل ران اتفاق می افتد. به این صورت که حین در رفتگی مفصل ران، ممکن است بخشی از سر استخوان ران به علت گیر کردن به کناره استوبولوم از آن جدا شود.

این نوع از شکستگی بیشتر در جوانان مشاهده می شود و انتخاب روش درمان مناسب باید توسط پزشک ارتوپد صورت گیرد.

شما می توانید جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره درمورد بیماری های ارتوپدی و روش های درمانی در ارتوپد با دکتر نیما یگانه ، متخصص جراحی ارتوپدی در دزفول با شماره ۰۶۱۴۲۲۳۸۹۲۳ تماس بگیرید. پیج اینستاگرام دکتر نیما یگانه

 

عواقب عدم درمان شکستگی لگن

اقدام نکردن برای درمان شکستگی لگن در موارد شدید می تواند حتی مرگ بیمار را رقم زند. به طور کلی درد ناشی از شکستگی لگن تا حدی است که هیچکس تاب تحمل آن را ندارد و اولین ترجیح و انتخاب بیماران، مراجعه به پزشکی متخصص می باشد.

از طرفی شیوه درمان بیمار نیز اهمیت دارد. این که نواحی شکسته شده چگونه قرار گیرند تا فرد بتواند مانند سابق بنشیند، راه برود و روال عادی زندگی خود را پیش بگیرد. در صورت جراحی و درمان نامطلوب، امکان جوش خوردن غیراصولی استخوان ها وجود دارد که می تواند مشکلاتی مانند آرتروز، تخریب مفاصل و دیگر بیماری های جدی را برای فرد به وجود آورد.

بهترین پزشک درمان شکستگی لگن در دزفول

با توجه به اهمیتی که جراحی شکستگی لگن دارد، لازم است برای درمان به متخصص ارتوپدی مراجعه شود که تجربه کافی و مهارت لازم را داشته باشد تا بتواند بهترین نتیجه را برای بیماران به ارمغان آورد. چنانچه ساکن دزفول هستید می تواند در صورت بروز شکستگی در ناحیه لگن، به دکتر نیما یگانه، متخصص جراحی ارتوپدی مراجعه نمایید. همچنین برای گرفتن نوبت و مشاهده نمونه کارهای ایشان می توانید از طریق شماره های تلفن موجود در این صفحه و نیز صفحه اینستاگرام دکتر نیما یگانه اقدام کنید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

Call Now Button