061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » جراحی تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

جراحی تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی

یکی از حساس ترین جراحی ها در زمینه ارتوپد و مفاصل جراحی تعویض مفصل زانو می باشد که باید توسط بهترین جراح و متخصص ارتوپد صورت گیرد. افرادی که مجبور به انجام این عمل می باشند باید یک سری نکات مهم را رعایت کنند و اگر دارای بیماری های مزمن و خاصی مانند دیابت می باشند باید پزشک خود را مطلع سازند. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در رابطه با جراحی تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

جراحی تعویض مفصل زانو

نام دیگر [جراحی تعویض مفصل زانو آرتروپلاستی زانو است. از این عمل برای جایگزین کردن قسمتی یا کل مفصل زانو استفاده می شود.مفصل زانو بر اثر ساییدگی از بین می رود در این حالت بیمار مجبور به انجام این عمل می شود. ساییدگی مفصل زانو یک بیماری است که به علت ها مختلف در سنین مختلف به ویژه در سنین بالا برای افراد به وجود می آید. از مهم ترین عوامل بروز این بیماری می توان به ایستادن زیاد، بالا و پایین رفتن زیاد از پله، انجام ورزش های سنگین و … اشاره کرد.

حال یک فیلم در رابطه با جراحی تعویض مفصل زانو از دکتر نیما یگانه باهم ببینیم.

بیماری دیابت

دیابت مریضی است که بدن بیمار در این وضعیت انسولین (یک نوع هورمون است که توسط لوزه المعده کافی تولید نمی کند.کاربرد این هورمون به این صورت است که قند را از خون می گیرد و به دیگر سلول های بدن می دهد.

آیا بیماری دیابت می تواند بر جراحی تعویض کامل مفصل زانو تأثیری داشته باشد؟

بسیاری از بیمارانی که نیاز به جراحی تعویض کامل مفصل زانو دارند اغلب از بیماری دیابت نیز رنج می برند. دلیل این امر هم آن است که تقریباً نیمی از 30 میلیون بزرگسال آمریکایی که مبتلا به دیابت هستند از آرتریت نیز رنج می برند و بسیاری از آن ها ممکن است در نهایت به انجام جراحی تعویض کامل مفصل زانو نیاز داشته باشند.

مانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی تعویض کامل مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو نیز ممکن است خطرات و عوارضی را برای بیماران دیابتی ایجاد کند. با این حال، تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تأثیر بیماری دیابت بر روی نتیجه ی جراحی آرتروپلاستی زانو در حال انجام است.

تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی

عوارض بعد از جراحی که ممکن است با دیابت مرتبط باشند

تحقیقی در سال 2009 از دانشگاه دوک و تحقیق دیگری از دانشگاه سیچوان چین در سال 2014 هر دو نشان دادند که افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند با احتمال بیشتری برای داشتن عوارض بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو مواجه هستند. به خصوص زمانی که سطح قند خون این افراد به خوبی کنترل نشده باشد.

بر اساس این تحقیقات، بیماری دیابت خطر بروز عفونت، شل شدن مفصل و شکستگی های اطراف ایمپلنت را در کسانی که جراحی تعویض کامل مفصل زانو انجام داده اند افزایش می دهد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که سکته ی مغزی و ترومبوز ورید عمقی، پس از عمل جراحی آرتروپلاستی یا همان عمل تعویض کامل مفصل زانو در بیماران دیابتی  (DVT)، از جمله عوارض شایع‌تری هستند که این بیماران ممکن است به آنها دچار شوند.

ممکن است دیابت دلیلی برای نتایج منفی در جراحی آرتروپلاستی نباشد

اگرچه به نظر می رسد خلاف واقع باشد، اما محققان دیگری تقریباً به نتیجه ای کاملاً آنچه تا کنون بیان می شد رسیده اند.

در سال 2013، مجله جراحی استخوان و مفاصل تحقیقی را در مورد بیماران دیابتی و نتایج جراحی تعویض کامل مفصل زانو منتشر کرد. در این تحقیقات پس از بررسی داده های 40000 بیمار، محققان هیچ تفاوتی بین میزان عوارض در بیماران دیابتی و افراد بدون دیابت پیدا نکردند.

این تحقیق همچنین نشان می دهد که برای موفقیت آمیز بودن جراحی آرتروپلاستی زانو، کنترل قند خون ممکن است چندان حیاتی هم نباشد. نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که میزان درصد عدم موفقیت در جراحی تعویض کامل مفصل زانوی بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده، نسبت به بیمارانی که قند خونشان به خوبی کنترل شده بود، بیشتر نیست.

علاوه بر این، متخصصان گمان می ‌کنند که چاقی برخی از بیماران دیابتی می‌تواند حداقل تا حدی در بروز عوارض پس از انجام عمل جراحی تعویض کامل مفصل زانو مؤثر باشد. در واقع بیمارانی که وزن بیشتری دارند احتمال بیشتری دارد که از عفونت،DVT  و نتایج جراحی با موفقیت‌ کم رنج ببرند. همچنین چاقی همراه با دیابت می‌تواند این احتمال بروز عوارض پس از جراحی را افزایش دهد.

جراحی تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی

دیابت هنوز یک نگرانی برای جراحی تعویض مفصل زانو است

پر واضح است که برای تعیین این که چگونه دیابت و کنترل قند خون می تواند بر نتایج جراحی تعویض مفصل تأثیر بگذارد، لازم است که تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام شود. تا زمانی که دانشمندان همه چیز را در این زمینه کشف کنند، بیماران دیابتی و جراحان ارتوپد آنها، باید هنگام برنامه ریزی برای انجام عمل آرتروپلاستی کامل زانو، مراقب این وضعیت باشند و جوانب احتیاط را در نظر بگیرند. میزان التهاب، چه التهاب ناشی از دیابت و چه التهاب بعد از جراحی آرتروپلاستی زانو، باید در نظر گرفته شده و تحت نظر باشد، زیرا افزایش التهاب ممکن است با عوارض دیابت مرتبط باشد.

هیچ عمل جراحی بدون خطر نیست، به خصوص برای بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند. با این حال، اگر عمل شما توسط یک پزشک متخصص در زمینه ی استخوان و مفاصل انجام شود که فردی ماهر و با تجربه است، احتمال ابتلا به عوارض پس از جراحی آرتروپلاستی کامل مفصل زانو در شما بسیار کمتر خواهد بود.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

Call Now Button