خانه » روماتیسم مفصلی زانو + خوراکی های مفید و مضر برای روماتیسم

روماتیسم مفصلی زانو + خوراکی های مفید و مضر برای روماتیسم

روماتیسم مفصلی زانو

روماتیسم نوعی بیماری خود ایمنی است که مفلاصل مختلف بدن از جمله زانو را درگیر می کند. طی این بیماری، سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله کرده و باعث ایجاد التهاب و آسیب مفصل و استخوان می شود. التهاب ناشی از روماتیسم می تواند باعث ایجاد درد و محدودیت در حرکت شود. این بیماری ممکن است در کار های روزمره فرد اختلال ایجاد کند.

روماتیسم مفصلی زانو یکی از انواع شایع این بیماری است که در زنان شیوع بیشتری دارد. روماتیسم معمولا در سنین 35 تا 65 دیده می شود، اما احتمال وقوع آن در افراد میانسال بیشتر است.

روماتیسم مفصل زانو

روماتیسم مفصل زانو یک بیماری مزمن است که التهاب و درد مفصل زانو را به همراه دارد. این عارضه، نوعی بیماری خود ایمنی است؛ به این معنی که سیستم ایمنی بدن، بافت بدن را به عنوان یک عامل بیگانه شناسایی کرده و به آن حمله می کند. در افرادی که به روماتیسم مفصل زانو مبتلا هستند، سیستم ایمنی غشا پوشاننده سطح مفصل زانو که سینوویوم نام دارد را مورد حمله قرار می دهند. این امر به مرور زمان باعث التهاب مفصل زانو خواهد شد.

التهاب زانو می تواند در کار های روزمره فرد اختلال ایجاد کند و حرکت زانو را دشوار کند. این بیماری اگر کنترل نشود، می تواند گسترش پیدا کند و آسیب جدی تری را به همراه داشته باشد.

علت روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خودی بدن حمله می کند. طی روماتیسم مفصل زانو، بدن بر ضد غشا پوشاننده سطح مفصل که سینوویوم نام دارد آنتی بادی تولید می کند. بنابراین به مرور زمان این التهاب باعث آسیب دیدگی مفصل زانو و ایجاد ساییدگی در استخوان ها می شود.

• علائم روماتیسم مفصلی زانو
  • درد مفصل زانو بصورت طولانی مدت
  • سفتی و خشکی زانو
  • بروز التهاب در سایر مفاصل
  • داغی، التهاب و ورم مفاصل
  • خستگی، تب و کاهش وزن
علت روماتیسم مفصلی زانو

در بسیاری از موارد افراد ممکن است علائمی غیر از علائم مفصلی را تجربه کنند:

• خشکی، قزمری و التهاب چشم
  • خشکی، التهاب و عفونت لثه
  • التهاب و آسیب ریوی
  • التهاب رگ های خونی
  • آسیب عضلات قلب
  • خستگی و تب

بیشتر بخوانید: آرتروز مفصل زانو چگونه درمان می شود؟

عوامل هشدار دهنده روماتیسم مفصلی زانو

سن: روماتیسم مفصلی بیشتر در افراد 35 الی 60 سال دیده می شود اما ممکن است در هر سنی بروز کند.

جنسیت: روماتیسم مفصلی در بانوان شایع تر از مردان است.

سابقه خانوادگی: احتمال بروز این بیماری در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به آن را دارند بیشتر است.

سیگار کشیدن: احتمال بروز این بیماری در افرادی که سیگار می کشند بیشتر از سایر افراد است.

چاقی: اضافه وزن و چاقی احتمال بروز رماتیسم مفصلی را افزایش می دهد.

دلیل روماتیسم مفصلی زانو

درمان روماتیسم مفصلی زانو

روماتیسم مفصلی درمان قعطی ندارد اما برخی روش ها کمک می کند تا علائم ناشی از این بیماری را بهبود دهیم:

درمان با دارو

دارو می تواند علائم و درد ناشی از این بیماری را کاهش دهد. برای کاهش درد و التهاب از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می شود. دارو های ضد روماتیسمی و برخی از پماد ها نیز برای کاهش درد ناشی از این بیماری موثر هستند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از بهترین روش ها برای بهبود درد و التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی است. در فیزیوتراپی تکنیک های مختلفی بکار گرفته می شود؛ از جمله سرما درمانی، گرما درمانی، الکتروتراپی، ازون تراپی و ورزش.

استفاده از بریس

با ساتفاده از بریس یا زانو بند نمی توان روماتیسم را درمان کرد، اما می توان علائم آن را تا حد زیادی کاهش داد.

ورزش

ورزش و تمرینات فیزیکی به جلوگیری از گسترش بیماری و پوکی استخوان کمک می کند. حرکات ورزشی و کششی که توسط متخصص و فیزیوتراپیست اموزش داده می شود، به تقویت عضلات بیماری کمک می کند.

خوراکی های مناسب برای بهبود روماتیسم

برخی از انواع خوراکی برای بهبود علائم ناشی از روماتیسم مفصلی مفید هستند:

• ماهی چرب: انواع ماهی چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا سرشار از امگا 3 هستند.
  • سیر: سیر خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش درد و التهاب این بیماری کمک می کند.
  • زنجبیل: مصرف زنجبیل به همراه نوشیدنی و غذاهای مختلف، در کاهش علائم روماتیسم موثر است.
  • کلم بروکلی: کلم بروکلی یکی از سالم ترین ترکیبات خوراکی است که به کاهش التهاب ناشی از روماتیسم کمک شایانی می کند.

سایر ترکیبات مغذی برای روماتیسم: گردو، توت، اسفناج، انگور، روغن زیتون

خوراکی های مضر برای روماتیسم

• نمک
  • غذای سرخ شده
  • پرهیز از مصرف قند و شکر
  • نوشیدنی الکلی
  • لبنیات
  • خوراکی ها با طبع سرد

کلام اخر

روماتیسم مفصلی زانو در بسیاری از موارد با محدود کردن حرکات فرد، در زندگی روزمره او اختلال ایجاد می کند. این بیماری می تواند گسترش پیدا کند و به سایر بافت ها نیز آسیب برساند؛ بنابراین در صورت مشاهده علائم این بیماری، به یک پزشک ارتوپد خوب مراجعه کنید.

هفده + 11 =