061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » درمان خشکی مفاصل 
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

درمان خشکی مفاصل 

خشکی مفاصل از جمله مشکلاتی است که در اثر علل و عوامل مختلف می تواند بروز و ظهور داشته باشد و مبتلایان به این بیماری متاسفانه درد و ناراحتی های زیاد و نیز محدودیت هایی را در بخشی از فعالیت های جسمی خود دارند و همین موضوع سبب می شود درمان خشکی مفاصل از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در این مقاله در صدد هستیم به ابعاد مختلف این بیماری پرداخته و به علل و راه های درمانی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

کدام نواحی از بدن دارای مفصل هستند؟

نواحی بدنی مختلفی که دارای مفصل هستند عبارتند از:

کدام نواحی از بدن دارای مفصل هستند؟
  • زانو ها (مابین ساق پا و ران پا)
  • دست ها (مابین ساق دست و با دست)

خشکی مفاصل 

در ابتدا لازم است که توضیح کوتاهی در رابطه با خشکی مفاصل در اختیارتان بدهیم. خشکی مفصل یک نوع عارضه است که امروزه در بین عموم بسیار رایج شده است و با تحقیقات انجام شده به مرور زمان اغلب افراد به آن مبتلا می شوند. البته لازم به ذکر است که احتمال بروز این مشکل با بالا رفتن سن در افراد افزایش می افتد. اصلی ترین دلیل بروز این مشکل در افراد استفاده بیش از اندازه و نادرست از مفاصل خود در طول زندگی می باشد. همچنین بروز این عارضه یک دلیل مهم دیگری هم دارد آن هم کاهش حجم مایع بین مفصلی است.

خشکی مفاصل 

خشکی مفصل ها به چه دلایلی ایجاد می شوند؟

بروز این عارضه دلایل بسیاری دارد که با شناخت و دانستن آن ها می توان از رخ دادن آن جلوگیری کرد یا راه های درمانی مناسبی برای آن انتخاب کرد. اما لازم به ذکر است با مشاهده علائم خشکی مفاصل برای درمان آن حتما به بهترین جراح ارتوپد مراجعه کنید. برخی از این علل عبارتند از:

  • آرتروز
  • آرتریت
  • روماتیسم
  • نقرس
  • بیماری های متابولیک ( انواع آنها)
  • تومور ها و غده هایی که در ناحیه مفصل و یا اطراف آن ایجاد می شوند
  • عفونت هایی که در مفاصل ایجاد می شود
  • گاها مشاهده می شود که استخوان در داخل مفصل جای گیری بدی دارد و همین عاملی برای خشکی مفصل می شود.
  • گاها مفصل های داخلی دچار شکستگی می شوند ولی جوش خوردن آنها به درستی انجام نمی شود.
  • کاهش انعطاف و طول در تاندون و رباط مفصلی

به علاوه بر عوامل ذکر شده عوامل بسیار دیگری هستند که می توانند تاثیراتی بر خشکی مفصل بگذارند، عواملی کمتر شایع است.

خشکی مفاصل چه مشکلاتی را برای بیماران پدید می آورد؟

مهم ترین مشکلی برای بیماران پدید می آید این است که در فعالیت های خود نمی توانند به راحتی مناطقی که مفاصل دارند را حرکت دهند و همین موضوع سبب می شود در حرکت ها راحتی نداشته باشند و آنطور که باید فعالیت عادی داشته باشند.

در برخی از مواقع طول مدتی که بیمار دچار خشکی مفاصل است بسیار کوتاه بوده و در این موارد نیازی به درمان نیست زیرا که به علل گذرا و نه چندان جدی ایجاد شده و خود بخود بهبود می یابد اما باید این نکته را در نظر داشته باشید اگر این مدت زمان از شش هفته یعنی یکماه و نیم بیشتر شد باید هرچه سریعتر به بیمارستان رجوع کنید و مشاوره های لازم را از پزشکان متخصص دریافت کنید.

5 نکته مهم در رابطه با درمان خشکی مفاصل

نکات مهمی در رابطه با بروز این عارضه وجود دارد که دانستن آن ها برای همه افراد به ویژه بزرگسالان توصیه می شود.

 درمان خشکی مفاصل
  • در ابتدا این نکته را در پیش چشم و نظر خود داشته باشید که راه های مختلفی برای درمان خشکی مفاصل وجود دارد ولی هرکدام از این راه ها منطبق بر منشا بیماری بکار گرفته می شود. برای مثال اگر خشکی مفصل در اثر عفونت مفاصل پیش بیاید راه درمانی آن متفاوت از زمانی است که خشکی مفصل به علت بد جوش خوردن شکستگی های مفصلی است. این نکته را حتما به یاد داشته باشید در صورتی که با این بیماری مواجه شدید تصور نداشته باشید که حتما روش درمانی برای شما همان روشی است که برای دوستان و یا آشنایان تان بکار گرفته شده است.
  • از انواع راه هایی که برای درمان خشکی مفصل بکار گرفته می شود فیزیوتراپی و نیز فعالیت های ورزشی است که می تواند تا حد زیادی در این روند موثر واقع شود.
  • برای درمان خشکی مفصل باید فعالیت هایی انجام شود که به انعطاف آن بی افزاید و حرکت مفاصل بتواند تا حد زیادی به سهولت انجام شود.
  • یکی از انواع راه های درمان استفاده از زانوبند های طبی است که بعضی از آن ها ویبراتور دارند و می توانند از این طریق تا حد زیادی علائم بهبودی را در فرد پدید بیاورند. ولی این بیشتر برای زنان و مردانی است که سن بالایی دارند و فعالیت های زیادی نمی توانند داشته باشند.
  • این نکته را نیز به خاطر بسپارید که درمان مفصل خشک روند درمانی پیچیده و سختی ندارد و کافی است که در طی مدت زمانی که برای درمان و بهبودی شما لازم است اقدامات مورد نظر فیزیوتراپیست ها و پزشکان را به درستی انجام دهید در نهایت بهبودی برای شما حاصل خواهد شد.

درمان خشکی مفاصل چگونه است؟

روش های مختلفی برای درمان خشکلی مفاصل وجود دارد که در ادامه به شرح مختصری از آن ها می پردازیم:

تعویض مفصل

یکی از روش های موثر در درمان خشکی مفاصل انجام جراحی است. در بعضی موارد فرد مجبور به انجام جراحی تعویض کامل مفصل خود می شود که نتیجه این جراحی می تواند گزینه مناسبی برای کاهش درد و درمان این مشکل باشد. جراحی تعویض مفصل در قسمت های مختلف بدن که دارای مفصل هستند انجام می شود مانند تعویض مفصل زانو، تعویض مفصل شانه، تعویض مفصل لگن و … .

آرتروسکوپی

اگر علت بروز این مشکل از پارگی مینیسک باشد اغلب جراحان و بهترین متخصصان ارتوپد به بیماران انجام روش درمانی آرتروسکوپی را پیشنهاد می دهند. یکی از روش های موثر برای درمان خشکی مفاصل آرتروسکوپی است. نحوه انجام این روش درمانی به این صورت است که یک دوربین مینیاتوری از طریق یک برش کوچک در قسمت مورد نظر وارد مفصل فرد می شود. با انجام این کار جراح می تواند به راحتی داخل مفصل را مشاهده کند و سپس ابزار مخصوص دیگری از طریق همان برش برای درمان و ترمیم مینیسک پاره شده وارد بدن انسان می کند.

ورزش

برخی ورزش های مخصوص هستند که می توانند میزان درد فردی را که به خشکی مفصل مبتلا شده است را کاهش دهند. همچنین انجام این ورزش ها برای افراد سالم هم پیشنهاد می شود زیرا می تواند از بروز این عارضه جلوگیری کند. برخی از این ورزش ها عبارتند از:

  • اسکات دیواری
  • کشش عضلات پشت ساق
  • حرکت لانژ

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک روش بسیار موثر در درمان مشکلات عضلانی و استخوانی است که امروزه بسیار محبوب است. اگر میزان پیشروی این مشکل در حدی باشد که نیاز به جراحی نباشد علاوه بر مصرف داروهای مخصوص، جراح انجام تکنیک های مخصوص فیزیوتراپی برای درمان خشکی مفاصل پیشنهاد می دهد.

بهترین جراح ارتوپد برای درمان خشکی مفاصل

خوشبختانه در چند دهه اخیر شاهد فعالیت های گسترده بهترین جراحان ارتوپد در سطح کشور هستیم. کسانی که می توانند بدون هیچ گونه ناراحتی و دل نگرانی پزشکان مورد اعتمادی برای بیماران قرار گیرند و تمامی مشکلات آنان را درمان کنند. پزشکانی که با سواد و آگاهی بالا  و نیز تجربه و مهارت توانسته اند از بسیاری از بن بست های درمانی خروج کنند و با رعایت تمامی اصول اخلاقی و حرفه ای برای درمان بیمارهایشان زمان بگذارند. پزشکان و جراحان اخلاق مدار بدون هیچ گونه ملاحظات مالی تمامی دغدغه شان این است که بیماران بهبودی کامل پیدا کنند و با کمترین مشکل و بدون نگرانی روند درمانی را طی کنند.

در حالت کلی مهم ترین ویژگی های بهترین جراح ارتوپد برای درمان خشکی مفاصل عبارت است از:

  • دارای مشاوره نوبت دهی آنلاین باشد.
  • نسبت به درمان بیمار احساس مسئولیت کند.
  • در برابر دریافت هزینه منصف باشد.
  • بهترین روش درمانی را برای بیمار در نظر بگیرد.
  • صبور باشد.
  • نسبت به حفظ وقت بیمار حساس باشد.

نتیجه گیری

در پایان به عنوان سخن پایانی به ذکر این نکته می پردازیم که حتما برای درمان مشکلات خود از پزشکانی استفاده کنید که یقین دارید کارنامه کاری موفقی دارند و می توانند کمک های شایانی را برای رفع مشکل شما ارائه کنند. مخصوصا مشکلات مفصلی که حساس ترین بخش های بدنی هستند و در صورتی که پزشک بی تجربه باشد می تواند تبعات بدی را برای آن رقم بزند. متاسفانه بسیاری از افرادی که به پزشکان کم تجربه اعتماد کرده اند نتوانستند نتیجه مثبتی را دریافت کنند و این هشداری است برای افراد دیگر که نهایت دقت را در گزینش پزشک در همه زمینه ها  داشته باشند تا احتمال خطر کاهش یابد.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 3 =

Call Now Button