خانه » بهترین روش درمان آرتروز لگن

بهترین روش درمان آرتروز لگن

هر چه سن بالاتر می رود، شیوع انواع بیماری های مفصلی نیز بیش تر می شود. مفصل لگن، خود یکی از بزرگ ترین مفصل های بدن است که نقش مهمی در حفظ تعادل و راه رفتن فرد ایفا می کند. مفصل لگن نیز مانند دیگر مفاصل بدن، می تواند دچار تخریب و فرسایش شود.

آرتروز لگن که نوعی آرتریت مفصل لگن نیز محسوب می شود، یکی از بیماری هایی است که با افزایش سن و در افراد بالای 50 سال، بیشتر مشاهده می گردد. نام دیگر این بیماری هیپ آرتروز نام دارد. هیپ آرتروز یک بیماری دردآور است که تشخیص آن کمی دشوار و طاقت فرسا می باشد. عفونت لگن در هر مرحله از زندگی انسان، سبب بروز آرتروز پیش رونده می شود که درد بسیار زیادی را ایجاد می کند. بسته به شدت آرتروز، نوع درمان آن نیز متفاوت است.

بهترین روش درمان آرتروز لگن

علل ابتلا به آرتروز لگن

گرچه علت دقیقی برای آرتروز لگن وجود ندارد، ولی عوامل مختلفی می توانند در بروز علائم آن دخالت داشته باشند که برخی از از آن ها عبارتند از :

• سن بالا
  • برداشتن اجسام سنگین
  • فرسوده شدن غضروف مفصلی که باعث پوشاندن سطح انتهایی مفصل می شود.
  • زبر و خشن شدن سطح لیز غضروف مفصلی
  • بالا و پایین رفتن زیاد از پله
  • سیاه شدن سر استخوان مفصل که با مصرف خودسر کورتون، الکل زیاد و علت های دیگر به وجود می آید.
  • تصادف، آسیب و ضربه های وارد شده بر لگن
  • ژنتیک، وراثت و بیماری های مادرزادی
  • اضافه وزن

علائم بروز آرتروز لگن

• احساس درد در کشاله ران یا لگن
  • ورم کردن لگن
  • احساس خشکی و سفتی در مفصل ران که راه رفتن را بسیار سخت کند.
  • احساس ساییدگی و شنیدن صدا در هنگام حرکت کردن
  • کج راه رفتن
  • افزایش درد مفصل در آب و هوای مرطوب

روش های درمان آرتروز لگن

بسته به اینکه شدت آرتروز چقدر است، نوع درمان نیز متفاوت است. اگر شدت آسیب مفاصل لگن کم و خفیف باشد، متخصصین آرتروز، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، کاهش علائم و راحت تر حرکت کردن و راه رفتن فرد، روش های زیر را توصیه خواهند کرد:

استفاده از داروهای تسکین دهنده درد

برخی از این داروها شامل ماستامینوفن، داروهای ضد التهاب (آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن) و … می باشد. مشکلی که در مصرف داروها وجود دارد عوارضی است که ممکن است در بسیاری از بیماران بروز کند. به عنوان مثال مصرف استامینوفن در دوزهای مختلف خطری ندارد، اما اگر طولانی مدت مصرف شود، فرد ممکن است با مشکلات کبدی رو به رو گردد. داروهای ضد التهاب نیز، عوارضی همچون سردرد، فشارخون بالا، بیماری های کلیوی، درد معده و … را ایجاد می کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست ها می‌توانند با تجویز تمرینات کششی و تقویت کننده‌ برای فرد، به بهبودی و انعطاف پذیری مفاصل و افزایش دامنه حرکتی او کمک به سزایی نمایند. بسياري از فيزيوتراپيست ها در درمان درد آرتروز مفصل لگن نيز از روش‌هایی مثل ماساژ، طب سوزني،Shock Wave Therapy ، گرم کردن عضلات اطراف لگن، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) ، یخ و … استفاده می‌کنند.

استفاده از عصا، واکرها و چوب زیر بغل

استفاده از این ابزار باعث می شود تا وزن از روی مفصل لگن برداشته شود و فشار مضاعفی را متحمل نگردد.

ورزش و حرکت های اصلاحی

از جمله برخی از این حرکت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. حرکات کششی مانند: کشش عضله خم کننده لگن، حرکت کششی بالا بردن یک زانو تا قفسه سینه، کشش عضله پیریفورمیس، کشش عضله همسترینگ
  2. تمرین‌های تقویتی برای آرتروز لگن مثل: بالا بردن پا در حالت صاف، پل، دور کردن لگن از بدن.

عمل جراحی استئوتومی

در عمل جراحی استئوتومی، استخوان از محل های خاصی بریده می شوند و سپس آن قطعه ها در وضعیت مناسبی کنار یکدیگر قرار می گیرند تا جوش بخورند. این کار، نیروهای وارد شده به مفصل را کمتر کرده و از پیشرفت آرتروز جلوگیری می کند. این نوع جراحی، انواع مختلفی دارد:

1. بسته به سن و میزان تغییر شکل مفصل، متفاوت است. در سنین پایین از استئوتومی سالتر و در سنین بالا از استئوتومی گنز استفاده می شود.
  2. بسته به محل آسیب می توان از استئوتومی استابولوم یا استئوتومی های بالای استخوان ران کمک گرفت. از عمل خشک کردن مفصل یا آرتروز، زمانی که مفصل کاملا تخریب شده باشد، می توان استفاده کرد.

تعویض مفصل لگن

نوع سوم و در واقع آخرین و بهترین روش درمان آرتروز لگن که غالبا ساییدگی های شدید لگن را نیز درمان می کند، تعویض مفصل لگن است. در این جراحی، سر استخوان ران و لایه درونی حفره استابولوم خارج و با اجزای مصنوعی جایگزین می شود.

کلام آخر

کلام آخر اینکه، بهتر است قبل از دچار شدن به آرتروز مفصل لگن، با انجام حرکات ورزشی، انجام فعالیت های روزانه و تحرک داشتن، مانع از بروز و پیشرفت این بیماری شویم تا دیگر مجبور به هرگونه عمل جراحی نشویم. با بروز هر یک از علائم آرتروز لگن، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرد تا بتوان از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود.

دکتر نیما یگانه، یکی از پزشکانی است که به عنوان بهترین دکتر آرتروز مفاصل در دزفول مشغول به فعالیت است و می توانید با تماس با دکتر و نیز صفحه اینستاگرام دکتر نیما یگانه، با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

نه + 12 =