061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

رباط صلیبی قدامی (ACL) یکی از رباط های داخل زانو است. این رباط استخوان ران شما را به قسمت جلویی استخوان ران (استخوان درشت نی) پیوند می دهد. پارگی رباط صلیبی قدامی جزئی یا کامل، یک رباط کشیده یا جدا شدن رباط از استخوان شما امکان دارد رخ دهد.

درباره آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL)

ACL از جلوی رباط دیگری، رباط صلیبی خلفی (PCL) عبور می کند. رباط های صلیبی از آنجا که در جهت های مختلف از ران تا استخوان ران حرکت می کنند، نام خود را از آنجا می گیرند که در داخل زانو یک صلیب ایجاد می کنند. همراه با سایر رباط های زانوی شما، ACL زانوی شما را ثابت نگه می دارد و از جابجایی استخوان ران جلوگیری می کند.

وقتی رباط های زانوی شما کشیده شود؛ اما پاره نشود، به آن ها رگ به رگ شدن می گویند. آسیب های رباط زانو بسته به شدت آن درجه های مختلفی داده می شود. حدود نیمی از افراد مبتلا به آسیب ACL به قسمت های دیگر زانوی خود نیز آسیب می رسانند؛ مانند پارگی رباط صلیبی قدامی.

فیلم زیر از نمونه رضایت مندی های یکی از مراجعه کنندگان به دکتر نیما یگانه

علل آسیب و پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

بیشتر آسیب های رباط صلیبی قدامی (ACL) در هنگام ورزش، به ویژه فوتبال، بسکتبال و اسکی اتفاق می افتد. زنان بیشتر از مردان به ACL خود آسیب می رسانند. اگر شما:

  • زانوی خود را بچرخانید؛ به ویژه هنگامی که پای شما روی زمین است. به عنوان مثال، شما از یک پرش فرود می آیید و در جهت مخالف می پیچید، ممکن است دچار پارگی رباط صلیبی قدامی شوید.
  • هنگام دویدن یا راه رفتن سریع تغییر جهت دهید.
  • هنگام دویدن سرعت خود را کم کرده یا متوقف کنید.
  • مفصل زانوی خود را بیش از حد گسترش دهید.
  • اگر در ورزش های تماسی بازی می کنید، در صورت برخورد مستقیم به زانوی خود در اثر برخورد با بازیکن دیگر، ممکن است دچار پارگی رباط صلیبی قدامی شوید.

علائم آسیب و پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

اگر ACL خود را صدمه بزنید، ممکن است صدای بیرون آمدن را بشنوید و در زانوی خود احساس درد کنید. زانوی شما ممکن است احساس ناپایداری کند و احساس کنید که شما قادر به تحمل وزن روی آن نیستید. اگر ورزش می کنید، بعید است بتوانید ادامه دهید؛ نمی توانید قدم بردارید. در عرض یک یا دو ساعت از آسیب رساندن به آن، به سرعت اطراف مفصل زانو دچار تورم می شود. و ممکن است دامنه حرکتی کامل در زانوی خود را از دست بدهید.

پارگی رباط صلیبی

خودیاری برای آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL)

اگر به زانوی خود آسیب می رسانید، باید روش POLICE را برای کنترل هر نوع آسیب بافت نرم به زانوی خود دنبال کنید. POLICE مخفف محافظت، بارگذاری بهینه، یخ، فشرده سازی و ارتفاع است.

علاوه بر این، موارد خاصی وجود دارد که باید در سه روز اول پس از آسیب دیدگی از آن ها اجتناب کنید تا آسیب بیشتری به زانوی خود وارد نکنید. این موارد را می توان به عنوان HARM یاد کرد که مخفف گرما، الکل، دویدن و ماساژ است.

اگر در تحمل وزن روی زانوی خود مشکل دارید، ممکن است لازم باشد از عصا استفاده کنید یا برای مدتی بریس بپوشید. پزشک یا فیزیوتراپی شما توضیح خواهند داد که برای چه مدت از این موارد استفاده می کنید.

درمان آسیب و پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

معمولا باید با این نوع آسیب دیدگی به A&E بروید؛ جایی که آن ها شما را معاینه می کنند و برخی اشعه ایکس زانوی شما را می گیرند. سپس آن ها می توانند شما را به یک کلینیک حاد زانو ارجاع دهند که هر گونه تحقیق و درمانی را که نیاز دارید ترتیب می دهد.

درمانی که برای جراحت ACL ارائه می دهید به میزان شدید خسارت و میزان فعال بودن شما بستگی دارد. درمان اولیه کنترل درد و تورم شما با استفاده از اقدامات خودیاری POLICE و HARM است (به بالا مراجعه کنید). درمان های بیشتر ممکن است شامل فیزیوتراپی، داروها و گاهی اوقات جراحی باشد.

ممکن است به یک جراح ارتوپدی (پزشکی که در زمینه جراحی استخوان تخصص دارد) یا یک متخصص پزشکی ورزشی مانند پزشک ورزشی یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید. درمان های مختلفی وجود دارد که پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد و روش های زیادی است که می توانید برای بهبودی خود کمک کنید.

داروها

در صورت درد می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید. اگر زانوی شما واقعا دردناک باشد، ممکن است پزشک بتواند مسکن قوی تری برای شما تجویز کند. علاوه بر تسکین درد، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن ممکن است به کاهش التهاب و تورم کمک کند. همیشه اطلاعات بیمار را که همراه با داروی شما است بخوانید و اگر سوالی دارید از داروساز یا پزشک عمومی خود راهنمایی بخواهید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست شما زانوی شما را ارزیابی می کند و سپس برنامه ای از تمرینات توان بخشی متناسب با نیازهای فردی شما را برنامه ریزی می کند. برنامه فیزیوتراپی به گونه ای طراحی شده است که بیشترین شانس را برای بازگشت به فعالیت معمول خود فراهم می کند. حتما تمرینات را انجام دهید؛ زیرا این قسمت مهم بهبودی شماست. هدف از فیزیوتراپی کمک به زانوی شما در بازگرداندن طیف وسیعی از حرکت، قدرت و ثبات خود و بازگشت به کار طبیعی است.

عمل جراحی

در صورت پارگی رباط صلیبی قدامی ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. در صورت نیاز به جراحی، جراح به شما مشاوره می دهد. به عنوان مثال، اگر زانوی شما ناپایدار است و هنگام ورزش یا گاهی اوقات جای خود را به بدن می دهد. اگر زیاد ورزش می کنید یا در یک کار سخت جسمی هستید، ممکن است جراحی بهترین گزینه برای ترمیم آسیب شما باشد. به عنوان مثال، شما:

ورزش هایی انجام دهید که شامل پیچش و چرخش زیادی باشد – مانند فوتبال یا بسکتبال در سطح بالایی – و می خواهید به آن بازگردید.

یک کار فیزیکی یا دستی داشته باشید، به عنوان مثال شما در ارتش هستید، یک آتش نشان ، افسر پلیس هستید یا در ساخت و ساز کار می کنید.

ممکن است ترجیح دهید قبل از عمل، ابتدا توانبخشی را با فیزیوتراپی امتحان کنید. در هر صورت، پزشک شما احتمالا توصیه نمی کند که بلافاصله بعد از آسیب دیدگی عمل کنید. معمولا بهتر است حداقل یک یا دو هفته صبر کنید تا ابتدا تورم زانو پایین بیاید.

بازگشت به فعالیت کامل پس از جراحی معمولا بین شش تا 12 ماه طول می کشد. شما باید آماده باشید که بعد از عمل خود یک دوره فیزیوتراپی شدید و طولانی را طی کنید. از دکتر خود در مورد جوانب مثبت و منفی جراحی و چگونگی کمک به شما در این زمینه سوال کنید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =

Call Now Button