خانه » علل ساییدگی زانو و عوارض آن

علل ساییدگی زانو و عوارض آن

قطعا تا به حال عبارت ساییدگی زانو و یا آرتروز زانو را شنیده اید. این عارضه نه تنها در افراد مسن بلکه در مواقعی در افراد جوان تر هم دید می شود.

زمانی که فرد دچار آرتروز زانو می شود  محدودیت در حرکت مفاصل را تجربه خواهد کرد، این محدودیت با درد و یا مواقعی با تغییر شکل زانو نیز همراه بوده است.

شاید برای شما بالا رفتن از پله ها و یا حتی نشستن های طولانی کمی با احساس درد همراه باشد این نشانه در واقع می تواند زنگ خطری برای بروز عارضه ای به نام ساییدگی زانو باشد. اگر به تازگی در مراجعه به پزشک با تشخیص عارضه آرتروز زانو مواجه شده اید، پیشنهاد می کنیم برای کسب آگاهی بیشتر خواننده این نوشتار باشید:

علل ساییدگی زانو

آشنایی با ساختمان مفاصل

مفاصل در واقع فضایی هستند که دو استخوان به موجب آن ها در کنار هم قرار می گیرند. این مفاصل هستند که امکان حرکت اعضای بدن را به وجود می آورند. اما غضروف ها نوعی بافت صاف و قابل انعطاف هستند که روی سطح انتهایی استخوان ها را پوشانده اند.

مایع مفصلی نیز با داشتن خاصیت لزجی بین دو استخوان موجب ایجاد اصطحکاک بین مفصل شده که در اصلاح به آن سینوویال می گویند.

علت بروز آتروز زانو

حال که با ساختمان مفاصل آشنا شدید وقت آن رسیده که علت ساییدگی زانو را دریابید. همه ما در طول روز بارها و بارها مفاصل خود را به حرکت در می آوریم، پیرو این حرکات دائما به مفاصل ضربه وارد شده که موجب آسیب به آن ها می شود. اما بدن می تواند با مکانیزم ترمیمی خود به طور مداوم این آسیب ها را جبران کند. در واقع بدن هر انسان مرتبا در حال فرآیند آسیب و ترمیم است.

اما مشکل زمانی ایجاد می شود که بدن توانایی ترمیم به موقع این آسیب های طبیعی را نداشته باشد، در واقع آسیب های وارده بیش از قدرت ترمیم بدن خواهد بود. در این شرایط است که غضروف های مفصلی به مرور شروع به تحلیل رفتن می کنند.

در این فرآیند ابتدا سطح غضروف به شکل ریش ریش یا همان لایه لایه شدن در می آید تا اینکه در صورت ادامه دار شدن این ساییدگی غضروف بین دو استخوان بسیار نازک شده و قدرت خود را در ایجاد فضای بین استخوانی از دست می دهد. این شرایط در واقع ابتدای ابتلا به آرتروز زانو خواهد بود.

با دامه دار شدن این وضع به تدریج فرد شاهد به وجود آمدن استئوفیت ( بروز استخوان اضافه )، سینوویت ( تورم بافت سینوویال مفصل ) و در آخر کیست های استخوانی خواهد بود.

علت ساییدگی مفصل چیست؟

آنچه افراد را مستعد ابتلا به آرتروز زانو می کند از قرار زیر است:

• سن
  • ژنتیک
  • افزایش وزن
  • جنسیت ( زن )
  • بیماری های زمینه ای
  • ضربه به زانو
  • عادت های نامناسب در راه رفتن و یا نشستن
  • انجام ورزش های سنگین
  • و در نهایت شغل افراد

نشانه های آرتروز زانو

در صورت بروز این علائم می توانید به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید و در صورت ابتلا به این عارضه راه درمانی را در پی گیرید:

• احساس درد در زانو
  • خشکی در زانو
  • سفید شدن زانو
  • احساس سایش در زانو
  • برجستگی های استخوانی
  • تغییر شکل در زانو

عوارض ساییدگی زانو

اگر ساییدگی زانو بدون درمان ادامه یابد می تواند موجب از بین رفتن کامل مفصل زانو شود در این صورت فرد ممکن است دچار کم شدن حد فاصل بین دو استخوان شود. علاوه بر این عارضه می تواند به رشد استخوان اضافی در اطراف دو مفصل اشاره کرد که به موجب آن مایع مفصلی نیز ملتهب خواهد شد.

آیا آرتروز زانو قابل درمان است؟

درمان قطعی دراین عارضه وجود ندارد. آنچه می تواند موجب بهبودی فرد شود مراجعه به هنگام به پزشک و آغاز شیوه های کنترل بیماری است.

افرادی که دارای اضافه وزن هستند و از این عارضه رنج می برند در ابتدا باید به فکر کنترل وزن و کاهش آن باشند. در مرحله بعد اگر این عارضه در پی عادت های نامناسب در نشستن و راه رفتن به وجود آمده است فرد باید در این خصوص اصلاحات جدی را اعمال کند.

اما در صورتی که بیماری به طور چشمگیری پیشرفت کرده باشد، می توان برای کاهش درد و جلوگیری از وخیم شدن آن از دارودرمانی، فیزیوتراپی ، تزریق دارو و جراحی استفاده کرد.

در صورتی که فرد برای درمان این عارضه نیازمند جراحی باشد جراح ارتوپد یکی از روش های زیر را برای جراحی پیشنهاد خواهد کرد:

• استئوتومی
  • تعویض مفصل
  • خشک کردن مفصل
  • آرتروسکوپی

سخن پایانی

به یاد داشته باشید مفاصل نقش مهمی در ایجاد و سهولت حرکات بدن دارند، زمانی که فرد دچار ساییدگی مفاصل به خصوص مفاصل مهمی مانند مفصل زانو شوند ممکن است به جراحی تعویض مفصل نیارمند شوند. جراحی های تعویض مفصل نیز خود دارای عوارضی خواهند بود و نمی توانند به طور دائم جای مفصل اصلی را بگیرند. از این رو فرد بعد از مدتی مجبور به تعویض مجدد مفصل خواهد شد. بنابراین با داشتن سبک زندگی مناسب چه از نظر غذایی و چه از نظر فیزیکی می توان از بروز این نوع آسیب ها جلوگیری کرد.

اگر در نواحی مفصل زانو احساس درد می کنید قبل از اینکه این عارضه تبدیل به بحران شود به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

اگر شما کاربران گرامی ساکن شهر دزفول و شهرهای اطراف آن می باشید  می توانید  به جراح و متخصص ارتوپد خوب در دزفول  مراجعه کنید متا مشکل شما مورد بررسی قرار گرفته  و اقدامات  درمانی لازم انجام  گیرد.

با تشکر از گروه سایت دکتر نیما یگانه متخصص جراحی ارتوپد در دزفول

نه − هفت =