061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » ساییدگی مفصل یا آرتروز مفاصل چیست؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

ساییدگی مفصل یا آرتروز مفاصل چیست؟

انسان ها در طول روز فعالیت های بسیاری انجام می دهند که تمام این فعالیت ها، مفاصل بدن را درگیر می کند. حتی برخی از این فعالیت ها می تواند به مفاصل آسیب برساند. بدن تا جایی که قادر باشد این آسیب ها را ترمیم می کند. اما از آنجایی که فعالیت های بدنی هر روزه هستند ممکن است مفاصل هر روز دچار آسیب شوند و بدن توانایی کافی برای درمان این آسیب ها را نداشته باشد. هدف ما از انتشار این مقاله آشنایی بیشتر شما با آرتروز مفاصل است.

با ما همراه باشید.

ساییدگی مفصل یا آرتروز مفاصل چیست؟

مفصل در اصل محلی بین دو استخوان است که منجر می شود تا قسمت های مختلف بدن به راحتی بتوانند حرکت کنند. حرکت استخوان ها در مفاصل حالت کششی داشته و این ناحیه ممکن است درگیر مشکل ساییدگی شود. ساییدگی مفصل یکی از مشکلات و بیماری های متداولی است که در اثر عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود. 

 در چنین حالتی غضروف مفصلی به تدریج و آهسته آهسته خراب تر شده و منجر به آرتروز می گردد. در ابتدا ساییدگی مفصل به صورت لایه لایه رخ می دهد اما پس از مدتی این ضخامت غضروف مفصل کاهش یافته و دیگر نمی توان این مشکل را درمان کرد. که در اصطلاح به چنین مشکلی ساییدگی مفصل یا آرتروز می گویند. 

عوامل پیشرفت بیماری آرتروز مفاصل

 دلایل بسیاری وجود دارند که منجر می شوند مشکل آرتروز و ساییدگی در قسمت مفصل ایجاد شود. از جمله مهمترین عواملی که پیشرفت این بیماری را به همراه می آورند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

  • جنسیت: معمولا خانم ها نسبت به آقایان بیشتر درگیر مشکل ساییدگی در قسمت مفصل قرار می گیرند. 
  • سن: بالا رفتن سن یکی از مهمترین عوامل پیشرفت آرتروز در بدن انسان ها است. به طور کلی ساییدگی مفاصل به صورت جزئی یک فرایند طبیعی در بدن انسان است. اما با افزایش سن این فرایند می تواند سرعت یافته و سریعتر پیش رود. 
  • چاقی: افرادی که با مشکل اضافه وزن مواجه هستند، معمولا نسبت به افراد دارای تناسب اندام زودتر درگیر مشکل ساییدگی مفصل می شوند. دلیل این مسئله نیروهای زیادی است که بدن افراد چاق به مفاصل وارد می کند. از این رو مفصل زودتر تخریب شده و فرد درگیر آرتروز می شود. 
  • ژنتیک: برخی از افراد نیز به دلیل سابقه خانوادگی و ژنتیکی درگیر مشکل آرتروز می شوند. 
  • نوع شغل: این که شخص از که شغلی برخوردار باشد، دلیل دیگری است که روند افزایش ساییدگی در مفصل را افزایش می دهد. برخی از مشاغل از فعالیت های بدنی شدیدی برخوردار هستند. به همین دلیل مفاصل آنها ضربات بیش از حدی را تحمل کرده و منجر به آرتروز می شود. 
  • آسیب های قبلی وارد شده به مفاصل: برخی از افراد ممکن است قبلا با شکستگی مفصل یا عفونت مفصل مواجه شده باشند. این دسته از افراد مسلما نسبت به افراد معمولی سریعتر درگیر مشکل ساییدگی و آرتروز مفصل می شوند. 

مهم ترین علائم آرتروز در مفاصل 

افرادی که دچار مشکل آرتروز می شوند، به طور کلی با برخی علائم خاص مواجه می شوند. از جمله مهمترین علائمی که می توانیم برای این دسته از افراد بیان کنیم، عبارتند از: 

  • بد راه رفتن در اثر درد مفاصل ران و زانو که احتمال زمین خوردگی را در افراد افزایش می دهد.
  • درد ساییدگی مفصل که به تدریج شروع شده و کم کم افزایش می یابد. معمولا این درد در زمان انجام فعالیت های بدنی نسبت به زمان استراحت بیشتر است. افرادی که با درد مفصل شدیدی مواجه می شوند، حتی در زمان خواب نیز ممکن است درد را احساس کنند. درد حتی ممکن است در نقطه ای دورتر از مفصل ایجاد شده و منجر به اختلال در حرکت شخص گردد.
  • تغییر در شکل مفصل به دلیل ابتلا به آرتروز. این اتفاق منجر به پرانتزی شدن استخوانها در دو طرف پا می شود.
  • خشک شدن و محدودیت حرکت مفصل. بیمارانی که با مشکل ساییدگی مفصل مواجه می شوند، معمولا صبح ها بیشتر از زمان های دیگر درگیر خشکی مفاصل شده و کم کم در طول روز این خشکی کمتر می شود. البته خشکی آرتروز نسبت به خشکی روماتیسم سریع تر رفع می شود و تنها نیم ساعت زمان برای برطرف شدن خشکی نیاز دارد.
  • مفصل افرادی که به ساییدگی مفصل مبتلا می شوند معمولا بزرگتر بوده و دلیل آن رشد استخوان ها در اطراف مفصل است.
  • در نهایت نیز باید به تورم مفصل اشاره کنیم که یکی از علائم بروز آرتروز به شمار می رود. این تورم معمولا با قرمزی و گرم شدن اطراف مفصل مواجه نیست و مفصل تنها دچار ورم می شود. 

روش های مناسب درمان آرتروز مفاصل

برای آنکه بتوانید بسیاری از مشکلات بدن خود را برطرف کنید، لازم است روش های درمان بیماری های مختلف را بدانید. ساییدگی در مفصل یا آرتروز از جمله بیماری هایی است که درمان نمی شود. اما می توان با انجام برخی روش ها شدت بروز علائم و درد در مفصل را به  میزان قابل توجهی کاهش داد. از جمله مهمترین این روش ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

تغییر در سبک زندگی

با تغییر در سبک زندگی می توان بسیاری از مشکلات مربوط به مفاصل را برطرف کرد. مثلا بهتر است اجسام سنگین بلند نکنید، سطح فعالیت های بدنی خود را کاهش دهید، از توالت های صندلی دار استفاده کند، کمتر از پله استفاده کرده و در زمین های شیب دار قدم بزنید، در بستری استراحت کنید که کمی سفت باشد، طرز صحیح بلند کردن اجسام از روی زمین را نیز فرا گیرید. 

کاهش وزن اضافی

افرادی که از وزن اضافی رنج می برند، بهتر است تمرینات ورزشی را برای کاهش وزن خود آغاز کنند. این دسته از افراد پس از کاهش وزن می توانند به مفاصل خود استراحت داده و از بیشتر مشکلات مفصلی خلاص شوند. 

انجام تمرینات ورزشی

ورزش کردن همیشه راز سلامتی انسان بوده است. افرادی که تمرینات کششی و تقویتی انجام می دهند و به میزان قابل توجهی از مفاصل انعطاف پذیر برخوردار هستند، می توانند به راحتی درد ناشی از ساییدگی مفصل را از بدن خود دور کنند. شنا کردن و پیاده روی از جمله تمرینات نرمشی خوب برای تقویت ماهیچه ها و مفاصل به شمار می رود.

استفاده از عصا

در دست گرفتن عصا می تواند در زمان راه رفتن بسیاری از مشکلات آرتروز و ساییدگی مفاصل را برطرف کند. حتی تا حد زیادی درد ناشی از بیماری را در مفصل ران و زانو کاهش می دهد. 

کلام آخر

بنابراین مشکل ساییدگی مفصل یکی از مشکلات رایج در خانم ها و آقایان است که منجر می شود افراد از انجام بسیاری از فعالیت های روزمره دور شوند. آرتروز از جمله بیماری هایی است که درمان ندارد اما برخی از روش ها وجود دارند که کمک می کنند تا درد ناشی از ساییدگی در مفصل به میزان قابل توجهی در افراد کاهش یابد.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 13 =

Call Now Button