061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » آرتروز مفصل زانو
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

آرتروز مفصل زانو

زانو به  عنوان مهمترین مفصل بدن شناخته می شود. در واقع می توان گفت آنچه حرکت آدمی را میسر می کند حرکت مفصل زانو است. بدون این مفصل انسان نمی توانست قدمی از قدم بر دارد. به همین دلیل است که توجه به این مفصل و بیماری های آن باید بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.این تصور وجود دارد که درد های مفاصل در سنین مشخصی بروز می کنند، اما باید بگوییم که این درد ها زمان و یا سن نمی شناسند. هرآنچه برای آن ها مضر باشد و موجب ساییدگی و انهدام شان شود در هر سنی می تواند افراد را با آسیب های جدی مواجه کند. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در رابطه با آرتروز مفصل زانو در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

آناتومی مفصل زانو

آنچه می تواند حرکات زانو را سهل و آسان کند غضروف بین مفاصل است. زمانی که این مفصل بر اثر علل متفاوت تحلیل رود دو استخوانی که با این مفصل به یکدیگر وصل شده اند دچار سایش خواهند شد.

این سایش در شرایط وخیم با درد، تورم ، سفتی و گاها کبودی همراه است. در مواقعی نیز عارضه آرتروز زانو می تواند موجب رشد استخوان زائد نیز شود.

آرتروز زانو چیست؟

ساییدگی زانو با اصلاح آرتروز زانو در علم پزشکی شناخته می شود. این معضل تا کنون توانسته میلیون ها انسان را درسراسر جهان به خود مبتلا کند. اما به یاد داشته باشید ساییدگی تنها مخصوص مفصل زانو نیست دیگر مفاصل بدن مانند مفصل لگن نیز می تواند دچار ساییدگی شود. اما این نوع ساییدگی بیشترین میزان شیوع بین افراد را دارد.

ارتروز زانو

انواع آرتروز زانو

در ادامه به شرح مختصری از انواع آرتروز زانو می پردازیم.

استئوآرتریت

شایع ترین شکل آرتروز در زانو استئوآرتریت است. این نوعی بیماری است که در اثر ساییدگی به وجود مى آید. این نوع آرتروز بیشتر در افراد ۵٠ سال و بالاتر رخ می دهد اما گاهى در افراد جوان تر نیز بروز مى کند. در این نوع آرتروز غضروف در مفصل زانو به تدریج از بین می رود. با از بین رفتن غضروف، فضای محافظ بین استخوان ها از بین مى رود و استخوان سفت و زبر مى شود. بنابراین این مسئله می تواند باعث ساییدگی استخوان ها بر روی یکدیگر بروز درد شود. گفتنى است استئوآرتریت به آرامی پیشرفت می کند و دردی که ایجاد می کند با گذشت زمان بدتر می شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلى یک بیماری مزمن است که به مفاصل متعدد در سراسر بدن از جمله مفصل زانو حمله می کند. لازم به ذکر است که این درد متقارن است، به این معنی که معمولاً مفاصل هر دو طرف بدن به آن مبتلا مى شوند. در این عارضه غشای سینوویالی که مفصل زانو را پوشانده است شروع به تورم می کند که این مسئله منجر به درد و سفتی زانو می شود. روماتیسم مفصلىبه بافت طبیعی (مانند غضروف و رباط ها) آسیب می زند و استخوان را نرم می کند.

ورم مفاصل پس از سانحه

ورم مفاصل پس از سانحه نوعی آرتروز است که پس از آسیب به زانو ایجاد می شود. به عنوان مثال، استخوان شکسته ممکن است به سطح مفصل آسیب برساند و سال ها پس از آسیب دیدگی به آرتروز منجر شود. همچنین منیسک و صدمات رباط نیز می تواند باعث بی ثباتی و سایش اضافی بر روی مفصل زانو و در نتیجه بروز آرتروز شود.

میزان شیوع و همه گیری آرتروز زانو

اگر بخواهیم این عارضه را از نظر سن و یا جنسیت مورد برسی قرار دهیم می توانیم بگوییم با وجود اینکه آرتروز زانو بین جوانان نیز مشاهده می شود، اما میانگین سن مبتلایان به آن پس از 45 سالگی است. همچنین زنان بیش از مردان به این عارضه مبتلا می شوند.

علت بروز آرتروز زانو چیست؟

انچه می تواند مهمترین علت این عارضه باشد سن است. اما برای آگاهی بیستر درباره علل زمینه ساز ساییدگی زانو می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • افزایش وزن
  • عامل وراثت
  • عامل جنسیت
  • شغل و فعالیت های شغلی
  • ابتلا به برخی بیماری ها
  • انجام تمرینات ورزشی سنگین

آیا آرتروز زانو دارای علائم است؟

این عارضه نیز می توانند به مانند دیگر بیماری ها با علائمی همراه باشد. اما به یاد داشته باشید ممکن است بروز علائم با شدت بیماری هماهنگ باشد. از جمله نشانه های آرتروز زانو عبارت اند از:

  • احساس درد حتی هنگام استراحت
  • بروز تورم
  • احساس سفتی در حرکات زانو
  • کم شدن میزان تحرک زانو
  • ایجاد صدا هنگام حرکت زانو

چطور می توان آرتروز زانو را تشخیص داد؟

زمانی که افراد درد های مداوم در ناحیه زانو را تجربه می کنند در ابتدا به دنبال بهترین ارتوپد خواهند بود. مراحل تشخیص این عارضه در شروع با معاینانت فیزیکی همراه است.

تشخیص ارتروز زانو

در مرحله بعد پزشک وضعیت سلامتی بیمار و سابقه پزشکی وی را بررسی خواهد کرد. در این مسیر سابقه خانوادگی فرد در ابتلا به آرتروز را نیز مورد ارزیابی قرار  خواهد داد. با توجه به علائمی که بیمار توصیف می کند پزشک انجام برخی آزمایشات را توصیه خواهد کرد. دو آزمایش که در ادامه می خوانید از مهم ترین روش های تشخیصی آرتروز زانو هستند:

آزمایش پرتو ایکس

با این ازمایش می توان نواقص و آسیب های متوجه غضروف و استخوان را مورد بررسی قرار داد.

آزمایش ام آر آی

در صورتی که با آزمایش قبل نتوان علت و علائمی از آرتروز را مشاهده کرد، انجام این آزمایش ضروری خواهد بود. در مواقعی ممکن است پزشک انجام آزمایش خون را برای شناسایی منشاء درد تجویز کند.

آیا آرتروز زانو را می توان درمان کرد؟

درواقع درمان آرتروز مفصل زانو  به جهت کاهش درد بیمار و ایجاد تحریک پذیری در زانو است. بنابراین اگر فرد نسبت به گذشته در این دو مورد بهبودی یابد هرچند بهبودی حداقلی، می توان گفت روشی را که برای درمان انتخاب کرده است در واقع راه درمان آرتروز زانو بوده است.

درمان ارتروز زانو

از جمله راه های درمانی حال حاضر برای ساییدگی زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن

اگر علت ابتلای فرد به آرتروز زانو افزایش وزن باشد وی باید در ابتدا این علت را مرتفع سازد و در مرحله بعد اگر نیاز به دارو درمانی بود از آن استفاده کند.

انجام تمرینات ورزشی

گاها درد های مفاصل از بی تحرکی نیز حاصل می شوند. بنابراین تقویت مفاصل زانو می تواند در کاهش درد های زانو نقش موثری ایفا کند. این مورد برای ایجاد تحریک پذیری زانو و انعطاف پذیری آن نیز مفید خواهد بود.

دارو درمانی

به علت اینکه دارو های این بیماری می تواند خطرات وعوارض را به همراه داشته باشد، باید حتما با تجویز پزشک مصرف شود.

تزریق کورتون

از این دارو برای کاهش التهاب زانو استفاده می شود.

فیزیو تراپی

انجام فیزوی تراپی می تواند افراد را در انجام فعالیت های روزمره یاری کند. با فیزیوتراپی می توان مفاصل را تقویت کرد و انعطاف پذیری آن ها نیز افزایش داد.

انجام جراحی

زمانی که درد های ناشی از آرتروز زانو با روش های درمانی فوق الذکر درمان نشود پزشک برای تسکین آن انجام جراحی آرتروز زانو را پیشنهاد خواهد کرد. در ادامه با انواع جراحی آرتروز زانو آشنا می شوید:

  • آتروسکوپی زانو
  • استئوتومی زانو
  • تعویض مفصل زانو ( آرتروپلاستی زانو )

سخن پایانی

ممکن است درد های زانوی شما با یک بالا پایین کردن پله های خانه و یا بلند کردن اجسام سنگین خود را نشان دهد. بهتر است درد های مفاصل را جدی بگیرید و به آن ها به عنوان درد های زود گذر نگاه نکنید، چرا که ممکن است اقدام دیر هنگام برای درمان باعث شود شما زمان طلائی درمان را از دست دهید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 16 =

Call Now Button