خانه » آرتروسکوپی زانو
[reading-time]

آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو در واقع معنای نگاه کردن و بررسی اجزای داخلی مفصل زانو می باشد. اما روش های دیگری مانند تصویربرداری با سی تی اسکن، رزونانس مغناطیسی (MRI) و… برای نگاه به مفصل زانو وجود دارد که کاربرد زیادی ندارد.

اخیرا یکی از روش های پرکاربرد جهت جراحی نمودن زانو و لگن، آرتروسکوپی لگن و یا زانو می باشد که متخصص ارتوپد از این روش غیرتهاجمی و بی خطر برای بیماران و متقاضیان خود به کار می برد.

آرتروسکوپی زانو

کاربرد آرتروسکوپی زانو

اگربیمار وضعیت دردناکی داشته باشد که به درمان غیر جراحی پاسخ ندهد، متخصص ارتوپد ممکن است آرتروسکوپی زانو را توصیه کند. درمان غیر جراحی شامل استراحت، فیزیوتراپی و داروها یا تزریقاتی است که می تواند التهاب را کاهش دهد.

آرتروسکوپی زانو ممکن است علائم دردناک بسیاری از مشکلات که باعث آسیب به سطوح غضروف و سایر بافت های نرم اطراف مفصل می شود را تسکین دهد.

روش های معمول آرتروسکوپی زانو شامل:

• ساییدگی مفصل زانو
  • برداشتن یا ترمیم منیسک پاره شده
  • بازسازی رباط متقاطع قدامی پاره شده
  • برداشتن بافت سینوویال ملتهب
  • درمان مشکلات پاتلا (زانو کش)
  • درمان سپسیس زانو
  • شکستگی استخوان وعفونت رخ داده در مفصل زانو
  • بازسازی رباط ها
  • هرگونه ضایعات ایجاد شده در زانو
  • وجود استئوآرتریت
  • ترمیم غضروف های شل و های بخش های پاره شده منیسک
  • تشخیص و درمان آرتروز مفصل زانو
  • اختلال و ناهنجاری در منیسک (دو دیسک لاستیکی بین انتهای استخوان)

باید بگوییم که بیشتر آرتروسکوپی های زانو در افراد مسن به دلیل شرایط دژنراتیو ستون فقرات مانند پوکی استخوان انجام می شود. شیوع آرتروز زانو که می تواند شامل سایش و پارگی منیسک و همچنین غضروف هایی باشد که استخوان را تراز می کند، با افزایش سن بیشتر می شود.

اغلب افراد 50 سال و بالاتر دارای استئوآرتریت (نوعی بیماری مفصلی تحلیل رفته) در مفصل هستند و تقریبا یک چهارم در منیسک دچار پارگی و اختلال می شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز یا منیسک پاره شده نیز درد زانو دارند که منجر به تغییر استئوآرتریت یا پارگی منیسک همراه با ایجاد درد می شود. اما این تغییرات در افرادی که اصلا درد ندارند نیز متداول خواهد بود و منیسک اغلب عصبی ندارد، بنابراین بیمار آن را نمی تواند احساس کند مگر این که پارگی بزرگی رخ داده باشد، که ناشی از یک آسیب بزرگ باشد. در حقیقت، بیشتر بیماران به منیسک پاره شده ، درد زانو را ندارند و از این عارضه رنج نمی برند.

روش آرتروسکوپی زانو

در روز عمل، جراح و یا متخصص جراحی ارتوپدی چند برش کوچک به نام پورتال در زانوی بیمار ایجاد می کند. از محلول استریل برای پر کردن مفصل زانو و شستشوی مایعات ابری استفاده می نماید. جراح چند برش کوچک در زانو ایجاد می کند تا بتواند دستگاه آرتروسکوپ را که دارای یک دوربین ظریف و کوچک است را داخل زانو جهت مشاهده ساختارهای داخل زانو وارد می کند این پروسه کمک می کند تا متخصص ارتوپدی به راحتی مفصل زانو را به وضوح ببیند. اولین کار جراح تشخیص صحیح مشکل است. آرتروسکوپ را وارد می کند و از تصویر پیش بینی شده در صفحه برای هدایت آن استفاده می کند. در صورت نیاز به عمل جراحی، متخصص وسایل ظریف رااز طریق برش های کوچک دیگر وارد می کند.

ابزارهای تخصصی برای کارهایی مانند: تراشیدن، برش، چنگ زدن و ترمیم استفاده می شود. در بسیاری موارد، دستگاه های مخصوصی برای ترمیم و یا بخیه استفاده می شوند.

نکته: بیشتر عمل های آرتروسکوپی زانو کمتر از یک ساعت طول می کشد. طول مدت عمل به مشکلات و معالجه لازم متغیر می باشد.

در پایان نیزجراح ممکن است هر برش را با بخیه یا استری (نوارهای کوچک) ببندد و زانوی بیماررا با یک باند نرم بپوشاند.

درمان  پارگی منیسک زانو با آرتروسکوپی

منیسک قطعه ای از غضروف در زانو است که از الیاف کلاژن تشکیل شده است و در جهت های مخالف جریان دارد. هر زانو دارای دو لایه منیسک است که مانند هلال تشکیل شده و توسط تاندون ها و بافت های نرم احاطه شده است. هنگامی که منیسک پاره شود، توانایی ترمیم آسیب تا حدودی به محل و شکل پارگی بستگی دارد. در مواقع دیگر، درمان و ترمیم می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه هنگامی که در اثر شرایط دژنراتیو ایجاد شده باشد. جراحی با دستگاه آرتروسکوپی باعث اصلاح  و بهبود سریع تر در درمان پارگی منیسک خواهد شد.

این جراحی به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود، درد بعد از عمل بسیار کم است و بیمار به طور کلی قادر به ادامه فعالیت طبیعی و روزمره طی چند روز آینده خواهد بود.

جراحی آرتروسکوپی زانو درمان مناسبی برای پاک کردن ضایعات و مشکلات از مفصل استخوان، غضروف و قطعات بافتی است که در نتیجه جراحات، التهاب و پارگی بافت ها جمع شده است، می باشد. بیمار با مراجعه نمودن به یک متخصص ارتوپد حاذق و باتجربه می تواند این پروسه را بدون احساس هیچ گونه درد و ناراحتی معالجه نماید.

اگر شما کاربران گرامی ساکن شهر دزفول و شهرهای اطراف آن می باشید  می توانید  به جراح و متخصص ارتوپد خوب در دزفول  مراجعه کنید تا مشکلات  شما مورد بررسی قرار گرفته  و اقدامات  درمانی لازم انجام  گیرد.

با تشکر از گروه سایت دکتر نیما یگانه متخصص جراحی ارتوپد در دزفول

چهار × دو =