061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » انواع آسیب های ورزشی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

انواع آسیب های ورزشی

آسیب های ناشی از ورزش

اگر شما هم مانند دیگر افراد جامعه به فکر سلامتی جسمی و روحی خود هستند اهل ورزش باشید، ممکن است با آسیب های جدی در این زمینه رو به رو شده باشید، این صدمات وارد به اندام های مختلف شما ممکن است بر اثر انجام حرکات نا متناسب با وضعیت جسمی و روحی شما باشد یا حتی اغلب در اثر اشتباه انجام دادن حرکات کششی، آسیب های رخ می دهد. برخی از انواع این آسیب ها به مرور زمان و با استراحت کافی درمان می شود، اما پاره ای دیگر نیاز به مراقبت های ویژه و درمان های تخصصی دارد.

در ادامه می خواهیم در خصوص انواع این آسیب ها و دستورالعملی برای پیشگیری از این لطمه فیزیکی صحبت کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

توضیحی مختصر در خصوص آسیب های ورزشی

صدمات ورزشی در بسیاری از موارد گریز نا پذیر است، حتی اگر فردی متخصص و با تجربه باشید باز هم احتمال رخداد هر کدام از این آسیب ها وجود دارد چرا که مشاهده شده است بسیاری از ورزشکاران با تجربه هم از عارضه در امان نبوده اند. اما خبر خوب این که می توانید با فراگیری و آموزش شکل صحیحی از انجام این حرکات و تمرینات ورزشی به میزان چشم گیری از بروز این آسیب ها جلوگیری کنید، هم چنین رعایت نکات و دستورالعمل هایی که از سوی مربیان مجرب صادر می شود باز هم می تواند احتمال آسیب های وارد به جسم تان را کاهش دهد.

*ذکر یک نکته الزامیست: بر اساس انواع مختلفی از رشته های ورزشی آسیب های آن هم دسته بندی می شوند و در هر رشته ورزشی هم باید انتظار آسیب دیدگی های هم داشته باشیم.

انواع آسیب های ورزشی

1.  کمر درد: از آن جایی که ورزش کردن می تواند از درد های کمر بکاهد، گاهی اوقات هم ممکن است باعث بروز و تشدید آن گردد، کمر درد آسیبی ناشی از ورزش لانج، دراز و نشست، لیفت با هالتر، خم کردن کمر و اسکات است.

*در این خصوص به شما پیشنهاد می دهیم اگر سابقه پزشکی در خصوص بیماری های مرتبط با دیسک و مهره های کمر دارید باید مربی تان را در جریان بگذارید تا ورزش های متناسب با وضعیت تان برای شما در نظر گرفته شود، در غیر این صورت حتی با عضلاتی قوی باز هم ممکن است دچار چنین آسیبی شوید.

2.  پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن مچ پا: این نوع آسیب که در میان فوتبالیست ها، والیبالیست ها و بسکتیبالیست ها بسیار شایع است و حرکاتی در برخی از ورزش ها وجود دارند که باعث پیج خوردگی مچ پا می شوند و با تصویر برداری به بروز این آسیب پی می برند.

3.  صدمات وارده به شانه: مفصل شانه بیش از اندام دیگری در معرض خطر قرار گرفته است و با هر ورزشی ممکن است دچار التهاب و بیماری شود. اگر دچار شانه درد شده اید بهتر است بدانید آسیب های مربوط به این ناحیه شامل: پارگی یا نیمه پارگی تاندون ها می شود که با التهاب، درد شدید، کبودی، ورم و اختلال در محور های حرکتی همراه است.

4.  آسیب دیدگی های در ناحیه زانو: علاوه بر ورزشکاران دونده افرادی هم که از عارضه اضافه وزن رنج می برند در حین انجام تمرینات ورزشی دچار چنین آسیب دیدگی های می شوند. این افراد باید در کنار ورزش های هوازی مانند: دوچرخه و تردمیل به ورزش های قدرتی نیز بپردازند.

5.  کشیدگی عضلات و ماهیچه ها: ممکن است عضلات ران، و ساق پا در صورت گرم نکردن در حین انجام تمرینات ورزشی ممکن است دچار کشیدگی شوند.

6.  لطمه به آرنج در ورزش هایی مانند: تنیس و گلف: نکته تامل برانگیز آن است که 7 درصد از آمار کل آسیب دیدگی های ورزشی مربوط به این ناحیه آرنج است که گاهاٌ قسمت خارجی آن لطمه می بیند.

7.  ضربه مغزی: از بدترین نوع آسیب های ورزشی شناخته شده است که متاسفانه تبعات بسیاری زیادی را به همراه دارد. باعث از دست دادن حافظه و تعادل جسمی و روحی و اختلال در تمرکز می شود که با علائم حالت تهوع شروع و با سر درد و بیهوشی ادامه می یابد.

شما می توانید جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره درمورد بیماری های ارتوپدی و روش های درمانی در ارتوپد با دکتر نیما یگانه ، متخصص جراحی ارتوپدی در دزفول با شماره ۰۶۱۴۲۲۳۸۹۲۳ تماس بگیرید. پیج اینستاگرام دکتر نیما یگانه

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

با مشاهده هر علامت کوچکی بعد از ایجاد آسیب دیدگی های مذکور سریعا به پزشک مراجعه کرده و تحت تشخیصی بالینی قرار بگیرید با تشخیصی به هنگام روند درمانی سریع و راحتی تری را پشت سر می گذارید و همینطور می توایند از ابتلا به عارضه های جدی تری هم جلوگیری کنید.

**افرادی که دچار هر نوع آسیب های ورزشی  شده اند  می توانند با مراجعه به بهترین دکتر ارتوپد در دزفول با انجام برخی از آزمایشات تشخیصی به رفع مشکل خویش بپردازند و همچنین از انواع  ورزش های آسیب زا آگاهی های لازم را کسب نموده تا در رابطه با آن مراقبت های لازم را داشته باشند.

روش های درمانی انواع آسیب دیدگی های ورزشی

روش های مختلفی برای درمان هر کدام از آسیب دیدگی های فوق وجود دارد که متناسب با وضعیت جسمی و روحی بیمار، میزان جراحت و صلاح دید پزشک برگزیده و انجام می شود.

از معمول ترین راهکار های درمانی غیر تهاجمی می توان به فیزیوتراپی، توان بخشی، طب فیزیکی، طب سوزنی اشاره کرد.

که در صورت عدم بهبودی از روش های درمانی تهاجمی مانند: تزریق دارو، عمل جراحی، استفاده می شود. مثل همیشه عمل جراحی آخرین به دلیل وجود عوارض جانبی بعد از آن به عنوان آخرین گزینه درمان به حساب می آید.

پیشگیری بهتر از درمان است !

بسیاری از این آسیب دیدگی های ورزشی به دلیل گرم نکردن قبل از انجام تمرینات ورزشی و انجام حرکات کششی به روشی نادرست است و افزایش ناگهانی تمرینات استقامتی نا متناسب با وضعیت بدنی می تواند فرد ورزشکار را به سمت آسیب جدی سوق بدهد. بدین ترتیب بهترین راه جلوگیری از این آسیب ها انجام حرکات صحیح کششی برای گرم کردن قبل از تمرینات ورزشی و افزایش شدت ورزشی متناسب به مهارت و تجربه و همینطور فعالیت های مداوم بین هر ست تمرین و سرد کردن پس از اتمام ورزش، استفاده از لباس های مخصوص و کفش های ورزشی جزو ضروریات و اقدامات پیشگیرانه محسوب می شود.

جمع بندی در خصوص آسیب های ورزشی

همانطور که می دانید ورزش یکی از راه های سلامت نگه داشتن تن و جان است با این کار برای مدت طویلی تناسب اندام و سلامتی کامل خواهید داشت. در صورت بروز هر آسیب ورزشی هم می توانید با استراحت یا با روش دیگری هم درمان کنید پس با پیشرفت علم و دانش در این زمنیه دیگر جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

اگر شما نیز دچار مشکلات و آسیب های ورزشی گشته اید وساکن شهر دزفول و شهرهای اطراف آن می باشید  می توانید  به جراح و متخصص ارتوپد خوب در دزفول  مراجعه کنید مورد بررسی قرار گرفته  و اقدامات  درمانی لازم انجام  گیرد.

با تشکر از گروه سایت دکتر نیما یگانه متخصص جراحی ارتوپد در دزفول

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + شانزده =

Call Now Button