خانه » تعویض مفصل زانو در دزفول

تعویض مفصل زانو در دزفول

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که با عنوان آرتروپلاستی زانو نیز شناخته می شود، از جمله جراحی های ارتوپدی است که با هدف تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی مفصل زانو انجام می شود.

در این روش جراحی، مواد فلزی و یا پلاستیکی به نام پروتز، جایگزین قسمت انتهایی استخوان ها که مفصل زانو را تشکیل می دهد، می شوند. با انجام این کار، امکان حرکت آسان مفصل فراهم خواهد شد.

جراحی تعویض مفصل زانو برای آن دسته از بیماران مبتلا به آرتریت زانو، آرتریت ناشی از آسیب و صدمه و یا زمانی که به زانو آسیب وارد شده باشد، توصیه می شود.

این روش جراحی، یکی از شایع ترین روش های جراحی است که در سنین پنجاه تا هفتاد سال انجام می شود و در صورتی که بیمار بعد از جراحی، نکات و مراقبت های گفته شده از سوی پزشک را رعایت کند، پروتز پانزده تا بیست سال ماندگاری خواهد داشت.

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو چیست و به چه دلیل انجام می شود؟

جراحی تعویض مفصل زانو، نوعی آرتروپلاستی است. آرتروپلاستی در معنای لغوی به معنای ترمیم مفصل به روش جراحی است که شامل بازسازی و تعویض مفصل آسیب دیده با استفاده از مواد مصنوعی به نام پروتز می باشد.

زمانی که غضروف آرتیکولار زانو آسیب می بیند و یا دچار ساییدگی می شود، فرد با علائمی مانند درد روبرو می شود و تکان دادن زانو نیز سخت خواهد شد. در چنین شرایطی، استخوان ها بر روی هم ساییده خواهند شد.

با قرارگیری پروتز از شدت درد کاسته می شود و بیمار مشکلی در تکان دادن زانوی خود نخواهد داشت.

دلایل انجام جراحی

دلایل انجام این روش جراحی عبارتند از:

• استئوآرتریت

این نوع آرتریت با سن در ارتباط است و در اثر ساییده شدن طبیعی مفصل ایجاد می شود. این نوع آرتریت عمدتا در افراد بالای پنجاه سال دیده می شود، اما ممکن است افراد جوان نیز به آن مبتلا شوند.

استئوآرتریت با التهاب همراه است، به مرور زمان غضروف و استخوان بر روی هم ساییده می شوند که نتیجه آن ضخیم تر شدن استخوان ها و بروز درد خواهد بود.

• آرتریت روماتوئید

که آرتریت التهابی نیز نام دارد، غشای اطراف مفصل زانو ضخیم و ملتهب می شود. این التهاب مزمن با آسیب غضروف و در نهایت بروز درد و سفتی مفصل همراه خواهد بود.

• آرتریت ناشی از آسیب و ضربه

این نوع آرتریت، همان طور که از نامش پیداست، به دلیل وارد آمدن آسیب های شدید به زانو ایجاد می شود. در چنین شرایطی، استخوان های اطراف زانو دچار شکستگی می شود که می تواند غضروف را نیز درگیر کند.

در چه مواردی، انجام جراحی توصیه می شود؟

زمانی که:

• درد و سفتی زانو به حدی رسیده باشد که فرد قادر به انجام کارها و فعالیت های عادی خود مانند بالا و پایین رفتن از پله ها و یا بلند شدن از روی صندلی نباشد.
  • درد به نسبت خفیف و ادامه دار که هنگام خواب و یا استراحت احساس شود.
  • التهاب و تورم مزمن زانو، که بعد از مصرف دارو و یا استراحت، بهبود نیابد.
  • زانو تغییر فرم پیدا کند.

جراحی تعویض مفصل زانو از سوی پزشک تجویز خواهد شد. در صورتی که سایر روش های غیر جراحی، کمکی به بهبود علائم نکنند، جراحی انجام می شود.

انواع جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو می تواند به دو روش جزئی و کامل انجام شود، که به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

• تعویض کامل مفصل زانو

این روش جراحی، شامل تعویض هر دو سمت مفصل زانو می باشد. پروسه جراحی در حدود یک تا سه ساعت به طول می انجامد. بعد از پایان جراحی، بیمار دردی کمتری را احساس می کند و به راحتی قادر به تکان دادن زانوی خود خواهد بود. اما بافت اسکار در ناحیه جراحی مشاهده خواهد شد.

• تعویض جزئی مفصل زانو

در این روش، تنها یک سمت مفصل زانو تعویض می شود. میزان کمی از استخوان برداشته می شود و برش ها نیز کوتاه تر خواهند بود. مدت زمان این روش به مراتب کمتر از روش کامل می باشد.

روش جزئی بر روی بیمارانی انجام می شود که تنها بخشی از زانوی شان آسیب دیده است.

قبل از جراحی تعویض مفصل زانو چه آمادگی نیاز است؟

تعویض مفصل زانو، جراحی بزرگی است و به آمادگی هایی از قبیل مشاوره پزشکی و معاینات فیزیکی از چند ماه قبل از جراحی نیاز دارد. قبل از انجام جراحی، تست های تشخیصی مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار و یا نوار قلب انجام خواهد شد.

این جراحی عمدتا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

در طول جراحی، جراح قسمت آسیب دیده استخوان و غضروف را بر می دارد و سپس پروتز را که از مواد فلزی و یا پلاستیکی تشکیل شده است، را جایگزین می کند. با انجام این کار، عملکرد مفصل زانو به حالت طبیعی و اولیه باز خواهد گشت.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بیمار بعد از جراحی، معمولا یک تا سه شب در بیمارستان بستری می ماند که این بازه زمانی به شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد.

ممکن است بیمار بعد از جراحی، مقداری درد را در زانوی خود احساس کند.

معمولا از فردای جراحی، از بیمار خواسته می شود راه برود، که این کار می تواند به کمک اطرافیان و یا با استفاده از عصا و واکر انجام شود.

فیزیوتراپی، یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی می باشد. این کار، به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند. ممکن است این روش در ابتدا با درد برای بیمار همراه باشد، اما از بروز مشکلات احتمالی در آینده پیشگیری خواهد کرد. فیزیوتراپی باید به مدت سه ماه ادامه پیدا کند.

همچنین لازم به ذکر است که رانندگی کردن به مدت چهار تا شش هفته بعد از جراحی ممنوع است.

ممکن است سه ماه طول بکشد تا دوره نقاهت این روش جراحی طی شود. آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار باید در این مدت، تمام نکات گفته شده از سوی پزشک را رعایت کند.

برخی دیگر نکاتی که رعایت آن ها توصیه می شود، عبارتند از:

• مصرف مکمل های آهن به منظور تقویت قوای عضلانی
  • خودداری از خم کردن زانو و یا انجام فعالیت های شدید بدنی
  • دوری از نشستن و ایستادن های طولانی مدت
  • استفاده از عصا و واکر هنگام راه رفتن

در پایان این که…

تعویض مفصل زانو، جراحی سخت، پیچیده و در عین حال موفق در زمینه ارتوپدی است که از جمله مزایای آن می توان به تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی بیماران اشاره کرد. نکته مهم در خصوص این روش جراحی این است که بیمار بعد از جراحی باید تمام نکات و مراقبت های گفته شده از سوی پزشک را رعایت کند تا دوره نقاهت با سرعت بیشتری پشت سر گذاشته شود و نتایج بهتری حاصل گردد.

دو × 5 =