061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » درد کشاله ران را جدی بگیرید
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

درد کشاله ران را جدی بگیرید

درد کشاله ران، می تواند علت های مختلفی داشته باشد و عارضه ای است که باید جدی گرفته شود و درمان به موقعی داشته باشد. برخی علت ها با درمان ساده رفع می گردند، ولی در بعضی مواقع، نیاز به مراقبت و درمان جدی دارد.
کشاله ران، از ناحیه پا شروع می شود و در ناحیه شکمی پایان می یابد. ایجاد درد در قسمت داخلی ران و تحریک پذیری آن از علائم نشان دهنده درد کشاله ران می باشد که در این مقاله، به علل درد کشاله ران، تشخیص و درمان آن می پردازیم. چنانچه تمایل دارید اطلاعاتی در این خصوص بدست آورید با ما همراه باشید..

علت درد کشاله ران

درد کشاله ران، در قسمتی که شکم به ران متصل می گردد، در جلوی لگن احساس می شود. این درد ممکن است در اثر وجود بیماری در سیستم گوارشی، ادراری، سیستم حرکتی بدن و.. ایجاد شود که در این قسمت به شایع ترین دلایل آن می پردازیم:

درد کشاله ران
درد کشاله ران

دیسک کمر و درد کشاله ران

یکی از دلایل ایجاد کننده درد کشاله ران، فتق دیسک کمر می باشد. این درد، از ناحیه پایین کمر شروع شده و تا قسمت کشاله ران و باسن ادامه پیدا می کند. این عارضه زمانی رخ می دهد که بخش کوچکی از مرکز دیسک کمر پاره شده باشد و سبب تحریک یا فشردگی ریشه عصب هایی که در ستون فقرات کمر یا ناحیه پایین کمر وجود دارند، می شود.
این عارضه بیشتر در میان افراد جوان یا میانسال رخ می دهد.

آرتروز مفصل ران و درد کشاله ران

از شایع ترین ترین و مهم ترین علت های درد کشاله ران، آرتروز و ساییدگی مفصل ران می باشد. با بالا رفتن سن و ساییدگی غضروف مفصل ران، می تواند باعث به وجود آمدن درد کشاله ران شود.
در سنین پایین نیز شکستگی های استابولوم (قسمتی از استخوان لگن) یا در رفتگی های مادرزادی می تواند سبب این عارضه شود.

پارگی مینیسک (غضروف) زانو و درد کشاله ران

عارضه پارگی مینیسک زانو می تواند توانایی حرکتی زانو را محدود سازد و باعث قفل شدن زانوی بیمار گردد. پارگی غضروف زانو چه به صورت کامل و چه به صورت جزئی، می تواند سبب ایجاد درد در قسمت داخلی کشاله ران شود.

درد کشاله ران

سنگ کلیه و درد کشاله ران

حالب یا میزنای، مجرایی است که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند. هنگامی که سنگ های کلیوی که عمدتا سنگ های معدنی می باشند، در سیستم کلیوی ایجاد می گردند، هنگامی که از میزنای عبور کنند به آن یورترولیتیازیس گفته می شود.
بیشتر سنگ های کلیوی از جنس اوریک اسید، سنگ های سیستئین، فسفات کلسیم یا اکسالات کلسیم هستند. علامت ایجاد سنگ های کلیوی، درد کولیکی شکم می باشد که از پهلوها شروع شده و به کشاله ران، لب های واژن یا کیسه بیضه منتشر می شود. این درد ها معمولا با حالت تهوع یا استفراغ همراه است.
پزشک، با تجویز سی تی اسکن یا سونوگرافی از شکم، می تواند سنگ های کلیوی را تشخیص دهد و به درمان آن ها بپردازد. در برخی موارد سنگ کلیه، توانایی عبور از مجاری ادراری را نخواهد داشت و نیاز به عمل جراحی دارد.

آرتروز لگن و درد کشاله ران

آرتروز لگن به صورت التهاب و ایجاد درد در لگن، خود را بروز می دهد و درد آن تا قسمت داخلی کشاله ران، کشیده می شود و با گرم شدن و تورم همراه است. این عارضه می تواند باعث ایجاد درد در لگن گردد.
روماتیسم ستون فقرات و درد کشاله ران
اسپوندیلیت آنکیلوزان یا اسپوندیلیت روماتیسمی یک عارضه التهابی و نوعی آرتروز است که روی ستون فقرات و ران ها اثر می گذارد و سبب ایجاد درد های مزمن و ناراحتی در کمر و کشاله ران می گردد.

کشیدگی عضلات همسترینگ

عضلات همسترینگ از قسمت باسن شروع شده و تا پشت مفصل زانو، ادامه پیدا می کند. کشیدگی این عضلات، می تواند سبب درد کشاله ران گردد. در صورت بروز این مشکل، درد در قسمت پشت ران احساس می شود.

علت درد کشاله ران در زنان چیست؟

دلایلی مانند شکستگی استخوان در قسمت ران پا، کیست تخمدان، فتق اینگوینال، سنگ کلیه و… می تواند سبب درد کشاله ران گردد. درد در کشاله سمت راست ران در اثر صدمه دیدن یا کشیدگی و فشار بیش از حد ایجاد می گردد.

درد کشاله ران در زنان
درد کشاله ران در زنان

تفاوت درد کلیه با کمر درد چیست؟

محل درد: کمر درد ممکن است در هرجایی از کمر تا باسن حس شود. درد ناشی از سنگ کلیه نیز درد کمر احساس می شود، اما این درد صرفا بین دنده ها و باسن، یعنی جناح حس می شود.

شدت درد: درد کلیه نوعی درد ثابت است که شدت آن تغییر نمی کند و معمولا تیز و آزار دهنده است. درد کلیه تا زمانی که مشکل کلیه برطرف نشود بهبود پیدا نمی کند و ثابت است. اما کمر درد ممکن است بهبود پیدا کند و شدت آن ممکن است تغییر کند.

نوع درد: درد کمر ممکن است از گردن تا باسن احساس شود. درد کمر بطور ناگهانی شروع می شود و ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد. درد سنگ کلیه معمولا شدید تر است و با علائمی مانند تهوع و تب همراه است.

محرک ها: درد کمر و کلیه می تواند در اثر محرک های مختلفی پدیدار شود. برای مثال، یکی از محرک های اصلی درد کمر، نشستن طولانی مدت و انجام فعالیت هایی است که به کمر فشار می آورند. اما درد کلیه معمولا زمانی ایجاد می شود که فرد به مقدار بسیار زیادی آب بنوشد.

گسترش درد: درد کمر معمولا در اندامی مانند باسن، ران، ساق پا و انگشتان پا پخش می شود؛ در حالی که درد کلیه به سمت پایین شکم و قسمت داخلی ران گسترش پیدامی کند.

علت درد کشاله ران

تشخیص درد کشاله ران

در صورت احساس درد شدید و مداوم به همراه تورم یا تب، می بایست به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. این علائم می تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی باشد.
پزشک علائم بیمار را بررسی می کند و سوالاتی در خصوص وضعیت جسمی اخیر بیمار از او می پرسد. پزشک بیمار را معاینه فیزیکی می کند و درصورت نیاز آزمایش هایی را برای او تجویز خواهد کرد.
آزمایشاتی که جهت تشخیص درد کشاله ران استفاده می شود عبارتند از :
• آزمایش سونوگرافی و اشعه ایکس
• آزمایش فتق
• آزمایش شمارش کامل سلول های خونی (CBC)

اقدامات درمانی درد کشاله ران

در برخی موارد، درد کشاله ران نیاز به درمان ندارد ولی در زمانی که این عارضه با درد و تورم و سایر نشانه ها همراه باشد، حتما باید تحت نظر پزشک، درمان شود.
درمان هایی که جهت بهبود درد کشاله ران انجام می گردد عبارتند از :
• تغییر سبک زندگی
• فیزیوتراپی
• مصرف دارو
• جراحی

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − سه =

Call Now Button