061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » جراحی مچ دست یا آرتوسکوپی برای رفع درد
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

جراحی مچ دست یا آرتوسکوپی برای رفع درد

آرتوسکوپی مچ دست یک روش جراحی، برای درمان مشکلات مفصلی می باشد.در این روش از یک ابزار فیبر نوری کوچک به نام آرتروسکوپ استفاده می شود که جراح را قادر می سازد تا داخل مفصل را بدون ایجاد برش های بزرگ روی عضله و بافت ها ببیند. مفصل مچ دست، مفصلی پیچیده است که از هشت استخوان کوچک و تعداد زیادی رباط های اتصال دهنده تشکیل شده است. با استفاده از جراحی  مچ دست یا آرتوسکوپی می توان بسیاری از مشکلات مفصل دست را حل کرد که در ادامه به بررسی برخی از این مشکلات می پردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با مزایا و معایب این جراحی به طور کامل آگاه شوید.

مشکلات قابل درمان با جراحی آرتوسکوپی مچ دست

درد مزمن مچ دست

در برخی موارد که بیماران درد مزمن مچ دست دارند و علت این درد مشخص نمی شود، با استفاده از جراحی اکتشافی آرتروسکوپی  می توان دلیل این درد را مشخص کرد. از طرف دیگر در بسیاری از موارد بعد از تشیص مشکل می توان با آتروسکوپی آن را حل کرد.

شکستگی های مچ دست

گاهی بعد از شکستگی های استخوانی در مفصل، استخوان به طور کامل جوش نمی خورد و قطعاتی از آن باقی می مانند. به کمک آرتروسکوپی مچ دست می توان این قطعات استخوان شکسته را حذف کرد و یا تراز با سطح مچ دست کرد و با استفاده از پیچ یا سنجاق آن را ثابت کرد.

پارگی رباط

رباط ها وظیفه ی پشتیبانی از مفاصل را دارند . افتادن روی دست می تواند باعث پاره شدن رباط های آن شود که این امر با درد زیادی همراه است. به کمک جراحی آرتوسکوپی می توان این پارگی ها را درمان نمود.

رها سازی تونل کارپال

سندروم تونل کارپال با بی حسی و یا سوزن سوزن شدن دست همراه است. این سندروم می تواند باعث عدم توانایی فرد در بلند کردن وسایل سنگین شده و گاهی با درد در بازو همراه است. علت این مشکل فشار بر روی عصب هایی است که از تونل کارپال عبور می کنند. تونل کارپال توسط استخوان ها و یک سقف ضخیم بافت پوشیده شده است که به دلایل مختلفی از جمله ی تحریک و تورم بافت که تاندون ها را می پوشاند، فشار در داخل این تونل ایجاد می شود. اگر سندروم تونل کارپ به درمان غیر جراحی پاسخ ندهد، یکی از روش های درمانی جراحی آرتوسکوپی است. در این جراحی سقف رباط برش داده شده و تونل را بزرگتر می کند. این عمل باعث کاهش فشار بر عصب و تسکین علائم بیمار می شود.

کیست گانگلیون 

کیست گانگلیون یک توده گرد و پر از مایع است که معمولا بر روی تاندون ها یا مفاصل ایجا می شود که معمولا خطرناک نیستند اما ممکن است دردناک باشند و عملکرد روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهند. این کیست ها از ساقه های مچ دست رشد می کند که در جراحی به روش آرتوسکوپی جراح این ساقه را بر می دارد تا احتمال بازگشت کیست را کاهش دهد.

جراحی مچ دست

جراحی مچ دست برای افرادی استفاده می شود که مشکلات گفته شده در این مقاله، باعث آزار آن ها می شود. ماهیچه های کوچک در دست امکان حرکت دست ها را به طور کامل فراهم می کند. تاندون های موجود در دست شما توسط لایه سینوویال( یا همان بافتی که مفاصل شمارا به هم متصل می کند) پوشیده شده است. در صورتی که این تاندون ها تحت فشار قرار بگیرند و با روش های غیر جراحی درمان نشوند جراحی مچ دست برای بیماران توصیه می شود که به طور کلی یک روش درمانی تهاجمی می باشد.

چه کسانی به جراحی مچ دست احتیاج دارند؟        

به طور کلی انتخاب روش جراحی مچ دست بسیار به شرایط بیمار و عارضه ی پیش آمده بستگی دارد اما افراد زیر بیش از دیگران مناسب این جراحی می باشند.

افرادی که با روش های غیر جراحی و محافظه کارانه بهبودی کامل را به دست نیاورده اند.

افرادی که دچار کیست های گانگلیون و یا عفونت های دیگر در مچ دست خود هستند.

افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید  هستند و تنها با برداشتن لایه آسیب دیده مفاصل درد و تورمی که دارند کاهش می یابد.

مزایا جراحی مچ دست به روش آرتوسکوپی

این جراحی برای افرادی که درد مستمر دارند گزینه ی بسیار مناسبی می باشد که از جمله ی مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.بیماران با کمک این روش در مدت زمان کمی به روال عادی کار، فعالیت و ورزش خود باز می گردند.

2.این روش برش های بسیار کوچکی دارد به همین جهت آسیب کمتری نسبت به سایر جراحی ها به بافت های می رساند و بیماران درد و تورم کمتری را احساس خواهند کرد.

3.دوره ی نقاهت این جراحی بسیار کوتاه تر از جراحی های معمولی می باشد.

هزینه ی جراحی آرتوسکوپی مچ دست

هزینه ی جراحی آرتروسکوپی مچ دست بستگی به میزان مشکل بیمار و تحت بیمه قرار گرفتن یا نگرفتن جراحی بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید و بعد از انجام بررسی های لازم قیمت نهایی به شما اعلام می شود.

عوراض جراحی آرتوسکوپی مچ دست

عوارض حین یا بعد از جراحی آرتروسکوپی می توانند شامل موارد زیر باشد:

1.عفونت: بروز عفونت در جراحی مچ دست بسیار نادر است اما در صورت عدم رعایت مراقبت های لازم توسط بیمار، ممکن است این عارضه اتفاق بی افتد.

2. آسیب های عصبی و پارگی تاندون: در صورتی که جراح مهارت و تخصص کافی در درمان نداشته باشد، احتمال دارد تا بیمار با برخی از آسیب های عصبی در ناحیه ی مچ دست رو به رو شود. همچنین در این شرایط احتمال پارگی تاندون نیز وجود دارد.

3.تورم بیش از حد: پس از جراحی قداری تورم طبیعی بوده و اگر مراقبت های پس از درمان به خوبی انجام شود این تورم از بین خواهد رفت.

خونریزی; معمولا بروز خونریزی در این نوع جراحی بسیار ناچیز بوده و قابل مقایسه با جراحی باز نمی باشد.اما در برخی موارد نادر احتمال بروز خونریزی داخلی زیاد است.

دوره بهبودی پس از جراحی

پس از اتمام جراحی، پزشک یک بانداژ را روی مچ قرار می دهد تا از هرگونه حرکتی جلوگیری شود و عفونت به محل زخم وارد نشود. همچنین به بیمار بریس داده می شود تا به تثبیت مچ کمک کند. بیمار باید بتواند بعد از جراحی انگشت خود را بدون مشکل حرکت دهد که این امر برای جلوگیری از تورم و سفتی دست پیشنهاد می شود. بعد از جراحی به بیمار دستورالعمل های لازم برای مراقبت های بعد از عمل داده می شود تا دوره ی بهبودی هرچه سریع تر طی شود.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

Call Now Button