خانه » علائم پارگی رباط صلیبی
[reading-time]

علائم پارگی رباط صلیبی

در بدن هر انسان دو رباط صلیبی قدامی و خلفی در ناحیه زانو وجود دارد که نقش موثری در نحوه حرکت کردن آن ها ایفا می کند. رباط صلیبی قدامی در نقطه مرکز زانو قرار دارد و ساق پا را هنگام چرخیدن و حرکت رو به جلو تحت کنترل می گیرد. رباط صلیبی دیگر که با نام خلفی شناخته می شود نیز در مرکز زانو است اما با نقشی متفاوت در حرکت فرد. رباط صلیبی خلفی می تواند حرکت رو به عقب ساق پا را کنترل نماید.

هر یک از این دو رباط صلیبی که پاره شوند، می توانند موجب بروز درد و ناراحتی هایی برای فرد شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

علائم پارگی رباط صلیبی

نشانه های پارگی رباط صلیبی چیست؟

علائم مختلفی برای پارگی رباط صلیبی وجود دارد اما برخی از شایع ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

• احساس درد شدید و ناگهانی در ناحیه زانو
  • بروز تورم در قسمت آسیب دیده
  • پریدن و فرود آمدن با زانوی خم شده
  • احساس کشیدگی زانو حین راه رفتن و تردد در پله ها
  • محدود شدن دامنه حرکتی زانو
  • عدم توانایی در تحمل وزن بدن
  • بروز بی حسی در مفاصل و سفت شدن آن ها

می توان آسیب ناشی از پارگی رباط صلیبی را از خفیف به شدید، سطح بندی کرد.

پارگی خفیف رباط صلیبی؛ معمولا در این درجه از عارضه، رباط زانو پاره نمی شود و دردی که برای آن احساس می شود، درحد یک رگ به رگ شدن خفیف می باشد. اما همین رگ به رگ شدن می تواند زانو را مستعد ابتلا به خطرات جدی تر کند.

پارگی متوسط رباط صلیبی؛ در این نوع پارگی علائمی مانند تورم و کبودی بیشتر مشاهده می شود و حرکت مفاصل، همراه با درد می باشد.

پارگی شدید رباط صلیبی؛ زمانی رخ می دهد که زانو به طور کامل پاره شود و موجب تورم و خونریزی در پوست گردد. در این شرایط، مفصل نمی تواند فشار ناشی از وزن بیمار را تحمل نماید. شاید جال باشد که بدانید در این نوع از پارگی رباط، به علت آسیب دیدن تمامی فیبرهای درد در هنگام پاره شدن، دردی احساس نمی شود.

از علائم پارگی رباط صلیبی به راحتی عبور نکنید!

چنانچه هر یک از علائم فوق برای شما رخ داد، بهتر است یک متخصص ارتوپد خوب بیابید و در اسرع وقت به او مراجعه نمایید. ممکن است با گذشت زمان، درد ناشی از این مشکلات کم شود و یا از بین برود اما باید بدانید که همیشه، محو شدن دردها نشان دهنده رفع خطر و آسیب دیدگی نمی باشد. از طرفی ممکن است علائم محو نشوند و برعکس تا حد بالایی تشدید یابند.

در هر صورت، مشکلی که در زمان مناسب رفع نشود، می تواند خطرات شدیدتری را در آینده به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است هر اقدامی که برای بهبودی خود می کنید، با تشخیص پزشک باشد.

اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به ارتوپد برای شما وجود ندارد، لازم است تا زمان دسترسی به پزشک، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

• استفاده از کمپرس یخ
  • بانداژ و زانوبندهای طبی
  • استراحت دادن به زانو به مدت 2 تا 3 روز
  • گرم نکردن و پرهیز از ماساژ زانو
  • بالا نگه داشتن زانو برای جلوگیری از ورم کردن
  • و …

اهمیت درمان به موقع رباط صلیبی

بسته به شرایط بیمار، شدت علائم و دردی که فرد متحمل می شود، روش های مختلفی برای درمان وجود دارد. انتخاب بهترین روش درمان برای رفع این مشکل بر عهده متخصص ارتوپدی است که برای درمان نزد او مراجعه می نمایید. معمولا برای تشخیص پارگی رباط صلیبی، معاینات فیزیکی و برخی روش هی عکس برداری استفاده می شود تا پزشک با اطمینان کامل بتواند روند درمانی مناسبی را تجویز کند.

انواع روش های درمانی که برای پارگی رباط صلیبی وجود دارد عبارتند از:

• دارو درمانی
  • فیزیوتراپی
  • اوزون تراپی
  • ورزش کردن
  • تزریق PRP
  • استفاده از زانوبند

جراحی نیز یکی از روش های درمان پارگی رباط صلیبی است اما به ندرت نیاز به آن می شود. زمانی برای درمان پارگی رباط صلیبی یک بیمار از روش جراحی استفاده می گردد که سایر روش های فوق، تغییری در وضعیت او ایجاد نکنند.

همانطور که گفتیم بسته به شدت بیماری هر فرد، روش درمانی متفاوتی نیز برای درمان او در نظر گرفته می شود. اما دقت کنید پزشکی که برای این مشکل انتخاب می نمایید تجربه کافی را داشته باشد. بی تجربگیو عدم برخورداری از سابقه مطلوب می تواند خطرات جبران ناپذیری برای فرد به دنبال داشته باشد.

اگر ساکن دزفول هستید، می توانیم بگوییم که دکتر نیما یگانه یکی از متخصصانی هستند که به عنوان بهترین ارتوپد در دزفول مشغول به فعالیت می باشند و با سابقه درخشانی که در جراحی های پزانو دارند، می توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

ده − 3 =