خانه » علت درد مفاصل چیست؟

علت درد مفاصل چيست؟

يكي از مشكلات شايعي كه افراد با گذشت زمان و كهولت سن به آن دچار مى شوند و در ميان افراد مسن امري بسيار شايع است احساس درد در ناحيه مفاصل است. اين امر عموماً در اثر پيرى رخ مى دهد اما عواملى مانند سبك زندگي غلط و انجام فعاليت هاى سنگين در طول زندگي ريسك ابتلا به آن را افزايش مى دهند.

علت درد مفاصل چيست؟

تعریف مفصل چیست؟

مفاصل اتصالات بین استخوان ها را تشکیل می دهند. آنها از استخوان ها پشتیبانی  کرده و به حرکت آن کمک می کنند. هرگونه آسیب در مفاصل در اثر بیماری یا صدمه می تواند در حرکت فرد اختلال ایجاد کند و درد زیادی را به دنبال داشته باشد.

عوامل تاثیر گذار درد درد مفاصل

بسیاری از عوامل مختلف می تواند منجر به درد در مفاصل از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، بورسیت، نقرس و سایر آسیب ها شود. درد مفاصل بسیار شایع است. در یک بررسی ملی حدود یک سوم از بزرگسالان اقرار كرده اند که در طی 30 روز گذشته دچار درد مفاصل شده اند. گفتني است در بين درد مفاصل درد زانو شایع ترین نوع است و به دنبال آن درد شانه و لگن فراواني بيشترى دارد. لازم به ذكر است كه درد مفاصل می تواند بر روی هر بخشی از بدن از جمله مچ پا، شانه ها و دست ها تأثیر بگذارد. هرچه افراد پیرتر می شوند بيشتر در معرض درد مفاصل قرار مى گيرند.

درد مفاصل می تواند خفیف و يا شديد و نانوان كننده باشد. بنابراين ممكن است بعد از چند هفته از بين برود و يا تا چندين ماه طول بكشد و مزمن شود. اين در حالي است كه در هر صورت درد و تورم در مفاصل می تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد.

درمان درد مفاصل

علت درد مفاصل هرچه باشد معمولاً می توان با استفاده از دارو، فیزیوتراپی یا درمان های ديگر آن را مدیریت کرد.

در صورت بروز درد در مفاصل پزشک سعي مى كند علت درد را تشخيص داده و روند درمان را آغاز كند.

هدف از درمان کاهش درد و التهاب و در عين حال حفظ عملکرد مفصل است. گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

داروها

برای درد مفاصل متوسط ​​تا شدید همراه با تورم، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و یا ناپروکسن سدیم می تواند درد را تسکین دهد. نسل جدید داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي نیز برای تسکین درد مفید است اما همه این داروها به جز يكي از آنها به دلیل افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر موارد از بازار خارج شده اند. حوادث قلبی عروقی اين داروها همچنین می توانند خطر خونریزی دستگاه گوارش را نيز افزایش می دهد.

اگر درد خفیف تر و بدون تورم باشد داروي استامینوفن نيز می تواند مؤثر باشد. البته بايد در مصرف این دارو مراقب بود زیرا دوز زیاد آن مى تواند منجر به آسیب کبدی شود. بنابراين به دلیل وجود خطرات هریک از این داروهای ضد درد بايد با احتیاط و محدوديت مصرف شوند.

اگر درد به حدی شدید باشد که داروهای ضد التهاب غير استروئيدي به اندازه کافی موثر نباشند،  ممکن است پزشك داروهاي افیونی قوی تری تجویز کند. از آنجا که داروهای افیونی می توانند باعث خواب آلودگی شوند فقط باید تحت مراقبت پزشک مورد استفاده قرار بگيرند. همچنین اين داروها می توانند باعث یبوست شوند که می توان با مصرف داروهاي مسهل آن را درمان كرد.

داروهاي موضعي

كپسایسین ماده ای است که در فلفل قرمز وجود دارد. اين ماده مى تواند درد مفاصل ناشي از آرتریت و سایر عوامل را تسکین دهد. کپسایسین ماده P را مسدود و به انتقال سیگنال های درد کمک می کند و باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در بدن به نام اندورفین و در نتيجه جلوگیری از درد شود. عوارض جانبی کرم کپسایسین شامل احساس سوزش و یا لکه دار شدن در ناحیه مورد استفاده است.

تزریقات

برای افرادی که با مصرف داروهای خوراکی یا موضعی بهبود پیدا نمی کنند پزشک می تواند یک داروی استروئیدی که ممکن است با بی حسی موضعی باشد را به طور مستقیم به مفصل تزریق کند. تزریق استروئید بیشتر در بیماران مبتلا به آرتریت یا تاندونیت استفاده می شود. گفتني است این روش مؤثر است اما در بیشتر شرایط اثر موقت دارد. همچنین می تواند برخي عوارض جانبی نيز داشته باشد.

فیزیوتراپی

فيزيوتراپي برای تقویت عضلات اطراف مفصل، تثبیت مفصل و بهبود حرکات بدن مورد استفاده قرار مى گيرد. در اين روش درمانگر از تکنیک هایی مانند سونوگرافی، گرما یا سرما درمانی و تحریک برقي عصب بهره مى گيرد.

همچنين بايد بدانيد اگر اضافه وزن دارید کاهش وزن می تواند مقداری از فشار روی مفاصل دردناک را كاهش دهد. ورزش به همراه رژيم غذايي یکی از راه های موثر برای کاهش وزن است. اما در اين كار بايد مراقب باشید تا از انجام ورزش ها و تمرينات سنگين و نامناسب خودداري كنيد چرا كه موجب درد بيشتر مى شود. ورزش هاي شنا و دوچرخه سواری جزء بهترین تمرینات هستند و از آنجا که آب فراوان است شنا فشارهاي روي مفاصل را كاهش مى دهد.

مراقبت در منزل

درد مفاصل كوتاه مدت را مى توان در خانه تسكين داد.

در ادامه اين مطلب به برخي از راهكارهاي درمان در منزل اشاره مى شود؛

– بستن و محافظت مفاصل با استفاده از نوار و باندهاي طبى مخصوص تا از حركات اضافي مفاصل جلوگيرى شود

– استراحت دادن به مفاصل و خودداري از انجام فعاليت هاي سنگين و زياده روي در كار

– گذاشتن كمپرس يخ بر روي مفصل دردناك به مدت ١٥ دقيقه و چند دار در روز

– قرار دادن مفصل در موقعيتي بالاتر از سطح قلب به هنگام خواب و استراحت

– استفاده از پد و كمپرس گرم برای اسپاسم عضلات اطراف مفاصل

نتيجه گيرى

به طور كلى امروزه درمان هاي بسيارى براى درد مفاصل وجود دارد كه با توجه به نوع و مرحله درد مفاصل از آنها استفاده مى شود. همچنين توصيه مى شود در صورت بروز هرگونه درد طولاني مدت و مزمنى در ناحيه مفاصل خود هرچه سريعتر به پزشك مربوطه مراجعه كرده تا بتوان به موقع اقدام به درمان و از پيشرفت بيمارى جلوگيرى كرد.

با تشکر از گروه سایت دکتر نیما یگانه متخصص جراحی ارتوپد در دزفول

نوزده − هفت =