خانه » علت درد مفاصل چیست؟
[reading-time]

علت درد مفاصل چیست؟

یکی از مشکلات شایعی که افراد با گذشت زمان و کهولت سن به آن دچار مى شوند و در میان افراد مسن امری بسیار شایع است احساس درد در ناحیه مفاصل است. این امر عموماً در اثر پیرى رخ مى دهد اما عواملى مانند سبک زندگی غلط و انجام فعالیت هاى سنگین در طول زندگی ریسک ابتلا به آن را افزایش مى دهند.

علت درد مفاصل چیست؟

تعریف مفصل چیست؟

مفاصل اتصالات بین استخوان ها را تشکیل می دهند. آنها از استخوان ها پشتیبانی  کرده و به حرکت آن کمک می کنند. هرگونه آسیب در مفاصل در اثر بیماری یا صدمه می تواند در حرکت فرد اختلال ایجاد کند و درد زیادی را به دنبال داشته باشد.

عوامل تاثیر گذار درد درد مفاصل

بسیاری از عوامل مختلف می تواند منجر به درد در مفاصل از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، بورسیت، نقرس و سایر آسیب ها شود. درد مفاصل بسیار شایع است. در یک بررسی ملی حدود یک سوم از بزرگسالان اقرار کرده اند که در طی 30 روز گذشته دچار درد مفاصل شده اند. گفتنی است در بین درد مفاصل درد زانو شایع ترین نوع است و به دنبال آن درد شانه و لگن فراوانی بیشترى دارد. لازم به ذکر است که درد مفاصل می تواند بر روی هر بخشی از بدن از جمله مچ پا، شانه ها و دست ها تأثیر بگذارد. هرچه افراد پیرتر می شوند بیشتر در معرض درد مفاصل قرار مى گیرند.

درد مفاصل می تواند خفیف و یا شدید و نانوان کننده باشد. بنابراین ممکن است بعد از چند هفته از بین برود و یا تا چندین ماه طول بکشد و مزمن شود. این در حالی است که در هر صورت درد و تورم در مفاصل می تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد.

درمان درد مفاصل

علت درد مفاصل هرچه باشد معمولاً می توان با استفاده از دارو، فیزیوتراپی یا درمان های دیگر آن را مدیریت کرد.

در صورت بروز درد در مفاصل پزشک سعی مى کند علت درد را تشخیص داده و روند درمان را آغاز کند.

هدف از درمان کاهش درد و التهاب و در عین حال حفظ عملکرد مفصل است. گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

داروها

برای درد مفاصل متوسط ​​تا شدید همراه با تورم، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و یا ناپروکسن سدیم می تواند درد را تسکین دهد. نسل جدید داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نیز برای تسکین درد مفید است اما همه این داروها به جز یکی از آنها به دلیل افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر موارد از بازار خارج شده اند. حوادث قلبی عروقی این داروها همچنین می توانند خطر خونریزی دستگاه گوارش را نیز افزایش می دهد.

اگر درد خفیف تر و بدون تورم باشد داروی استامینوفن نیز می تواند مؤثر باشد. البته باید در مصرف این دارو مراقب بود زیرا دوز زیاد آن مى تواند منجر به آسیب کبدی شود. بنابراین به دلیل وجود خطرات هریک از این داروهای ضد درد باید با احتیاط و محدودیت مصرف شوند.

اگر درد به حدی شدید باشد که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به اندازه کافی موثر نباشند،  ممکن است پزشک داروهای افیونی قوی تری تجویز کند. از آنجا که داروهای افیونی می توانند باعث خواب آلودگی شوند فقط باید تحت مراقبت پزشک مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین این داروها می توانند باعث یبوست شوند که می توان با مصرف داروهای مسهل آن را درمان کرد.

داروهای موضعی

کپسایسین ماده ای است که در فلفل قرمز وجود دارد. این ماده مى تواند درد مفاصل ناشی از آرتریت و سایر عوامل را تسکین دهد. کپسایسین ماده P را مسدود و به انتقال سیگنال های درد کمک می کند و باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در بدن به نام اندورفین و در نتیجه جلوگیری از درد شود. عوارض جانبی کرم کپسایسین شامل احساس سوزش و یا لکه دار شدن در ناحیه مورد استفاده است.

تزریقات

برای افرادی که با مصرف داروهای خوراکی یا موضعی بهبود پیدا نمی کنند پزشک می تواند یک داروی استروئیدی که ممکن است با بی حسی موضعی باشد را به طور مستقیم به مفصل تزریق کند. تزریق استروئید بیشتر در بیماران مبتلا به آرتریت یا تاندونیت استفاده می شود. گفتنی است این روش مؤثر است اما در بیشتر شرایط اثر موقت دارد. همچنین می تواند برخی عوارض جانبی نیز داشته باشد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف مفصل، تثبیت مفصل و بهبود حرکات بدن مورد استفاده قرار مى گیرد. در این روش درمانگر از تکنیک هایی مانند سونوگرافی، گرما یا سرما درمانی و تحریک برقی عصب بهره مى گیرد.

همچنین باید بدانید اگر اضافه وزن دارید کاهش وزن می تواند مقداری از فشار روی مفاصل دردناک را کاهش دهد. ورزش به همراه رژیم غذایی یکی از راه های موثر برای کاهش وزن است. اما در این کار باید مراقب باشید تا از انجام ورزش ها و تمرینات سنگین و نامناسب خودداری کنید چرا که موجب درد بیشتر مى شود. ورزش های شنا و دوچرخه سواری جزء بهترین تمرینات هستند و از آنجا که آب فراوان است شنا فشارهای روی مفاصل را کاهش مى دهد.

مراقبت در منزل

درد مفاصل کوتاه مدت را مى توان در خانه تسکین داد.

در ادامه این مطلب به برخی از راهکارهای درمان در منزل اشاره مى شود؛

– بستن و محافظت مفاصل با استفاده از نوار و باندهای طبى مخصوص تا از حرکات اضافی مفاصل جلوگیرى شود

– استراحت دادن به مفاصل و خودداری از انجام فعالیت های سنگین و زیاده روی در کار

– گذاشتن کمپرس یخ بر روی مفصل دردناک به مدت ١۵ دقیقه و چند دار در روز

– قرار دادن مفصل در موقعیتی بالاتر از سطح قلب به هنگام خواب و استراحت

– استفاده از پد و کمپرس گرم برای اسپاسم عضلات اطراف مفاصل

نتیجه گیرى

به طور کلى امروزه درمان های بسیارى براى درد مفاصل وجود دارد که با توجه به نوع و مرحله درد مفاصل از آنها استفاده مى شود. همچنین توصیه مى شود در صورت بروز هرگونه درد طولانی مدت و مزمنى در ناحیه مفاصل خود هرچه سریعتر به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا بتوان به موقع اقدام به درمان و از پیشرفت بیمارى جلوگیرى کرد.

با تشکر از گروه سایت دکتر نیما یگانه متخصص جراحی ارتوپد در دزفول

پنج × 5 =