061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » جراحی مینیسک زانو
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

جراحی مینیسک زانو

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای افراد به وجود آید پارگی مینیسک زانو است که این مشکبل اغلب بر اثر پیچ خوردگی در ناحیه زانو در برای فرد به وجود می آید. جراحی ترمیم مینیسک زانو برای افرادی که در ناحیه مینیسک خود دچار پارگی شده اند مناسب است. ما در این مقاله سعی نموده ایم که به توضیح جامع و مفصل پیرامون جراحی مینیسک بپردازیم. جهت کسب اطلاعات لازم و مفصل بهتر است که این متن را تا انتها مطالعه نمایید. ما را با ادامه مطلب همراهی بفرمایید.

مینیسک زانو چیست؟

حال در ابتدا می خواهیم به تعریف مختصری از مینیسک بپردازیم.  به نوعی از غضروف که در ناحیه زانو وجود دارد مینیسک می گویند که در بین غضروف اصلی زانو و استخوان قرار دارد. مینیسک را می توان یکی از عامل های هرچه بیشتر ثبات مفصل زانو دانست.

انواع مینیسک

مینیسک دارای دو نوع اصلی است که عبارتند از:

  • مینیسک میانی
  • مینیسک جانبی

علائم پارگی مینیسک زانو چیست؟

از علائم پارگی مینیسک می توان احساس درد شدید ناگهانی هنگام وقوع آسیب دانست. فردی که دچار پارگی مینیسک زانو می شود یک درد شدید در ناحیه داخلی، جلو و عقب زانو خود احساس می کند. اما بعضی بیماران در زمان وقوع حادثه صدایی از ناحیه زانو می شوند. همچنین بیمار در زمان تحمل وزن و انجام حرکات چرخشی احساس درد شدیدی دارد. تورم و احساس ضعف و بی ثباتی از دیگر علائم پارگی مینیسک زانو است.

نکات مهم قبل از انجام جراحی مینیسک زانو

یکی از مسائل مهمی که قبل از جراحی مینیسک زانو باید به آن توجه کرد انجام آزمایش ها و معاینات توسط بهترین متخصص ارتوپد است. در این مرحله پس از انجام معاینات لازم پزشک سوال هایی راجع به سابقه های بیماری فرد می پرسد که پاسخ صحیح به آن ها بسیار مهم است.

چگونگی انجام جراحی مینیسک زانو

در پای تمام افراد دو دیسک غضروف به شکل C (بافت نرمی یا فیبروکارتیلاژ) وجود دارد که بالای استخوان ران  داخل استخوان ز انو وجود دارد که به مینیسک نامگذاری شده است . عملکرد آن ها مانند کمک فنر برای استخوان های مناسب می باشد و جهت ثابت نگه داشتن زانو کمک می کنند.

ورزشکارانی که ورزش های مانند فوتبال و هاکی بازی می کنند مستعد ابتلا به پارگی مینیسک هستند. باید بگوییم که  افراد اقدامات دیگر نیز همچون زانو زدن ، چمباتمه زدن یا بلند کردن اجسام سنگین نیز به این عارضه دچار می شوند. با افزایش سن، خطر آسیب دیدگی افزایش می یابد ، وقتی استخوان ها و بافت های اطراف زانو شروع به فرسودگی می کند، این رخداد نیز حادتر در فرد ایجاد خواهد شد.

جراحی منیسک زانو

اگر فردی مینیسک پاره کند، ممکن است پایش متورم و یا سفت شود. در نتیجه هنگام پیچاندن زانوی خود احساس درد کند، یا نتواند به طور کامل پا را صاف نماید. این گونه مواقع حتما قبل از تشدید شدن عارضه توصیه می شود که به یک ارتوپد و جراح مراجعه نماید تا عارضه ایجاد شده در پای بیمار را بررسی و درمان نماید.

جراحی ترمیمی مینیسک زانو

این عمل زمانی انجام می شود که بافت های مینیسک سالم باشد و پارگی به تازگی در ناحیه فیوژن رخ داده است. در این حالت انجام جراحی ترمیمی برای کاهش درد برای فرد بسیار توصیه می شود.

عوارض جراحی مینیسک زانو

جراحی مینیسک زانو را می توان جزو عمل های حداقل تهاجمی دانست اما همانطور که می دانید هیچ جراحی بدون عوارض نیست. همچنین اگر در انتخاب پزشک و جراح خود دقت نکنید ممکن است عوارض خطرناکی این عمل برایتان به همراه داشته باشد. از مهم ترین عوارض این جراحی می توان به آسیب رسیدن به اعصاب و رگ های خونی در پشت مفصل زانو اشاره کرد.

کاندیدای مناسب برای انجام جراحی مینیسک زانو چه کسانی هستند؟

لازم به ذکر است که انجام این جراحی محدودیت سنی ندارد. اما افراد جوانی که هنوز به آرتروز زانو مبتلا نشده اند می توانند کاندیدای مناسبی برای انجام عمل باشند. همچنین افرادی که دارای شرایط زیر هستند افراد مناسبی برای انجام جراحی مینیسک زانو هستند.

  • افرادی که زیر 55 سال سن دارند.
  • افرادی که در ناحیه غضروف مفصلی استخوان خود دچار آسیب محدودی شده اند.
  • افرادی که احساس درد و بی ثباتی در ناحیه زانو خود دارند.
  • افرادی که پس از معاینه و انجام آزمایش ها توسط پزشک تایید شدند که دچار پارگی مینیسک زانو شده اند.

اما همچنین افرادی که دارای شرایط زیر هستند انجام عمل مینیسک زانو برایشان توصیه نمی شود.

  • افراد مسنی که دچار آرتروز زانو هستند.
  • افرادی که دارای وزن بالایی هستند.

دلایل جراحی مینیسک زانو

دلایل بسیاری برای ساییدگی مینسک زانو وجود دارد به همین خاطر در بعضی موارد افراد مجبور به انجام جراحی مینیسک زانو می شوند. همچنین می توان گفت که یکی از اصلی ترین دلایل ساییدگی مینیسک که آن را مستعد به پارگی می کند افزایش سن است. اما لازم است بدانید که این اتفاق برای کودکان در سنین پایین هم می افتد و نمی توان آن را جزو مسائل غیر طبیعی دانست.

دلایل جراحی مینیسک زانو

پارگی مینیسک دلایل مختلفی دارد که رایج ترین آن ها عبارت است از:

  • چرخش ناگهانی پا
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • انجام ورزش های پر تحرک که حرکات چرخشی در آن زیاد است.

درمان پارگی مینیسک با جراحی

ارتوپد و جراح در ابتدا، به نوع و حجم غضروف آسیب دیده درمان را تجویز می نماید. به احتمال زیاد ، پزشک به بیمار توصیه خواهد کرد که استراحت کند ، از داروهای تسکین دهنده درد استفاده نماید و کمپرس یخ را روی زانوی خود قرار دهد تا تورم پایین بیاد. او همچنین ممکن است فیزیوتراپی را پیشنهاد کند. این درمان ها به تقویت عضلات اطراف زانو و ثابت نگه داشتن آن کمک خواهد نمود.

اگر این درمان ها موثر نباشد یا آسیب دیدگی شدید بود ، ممکن است ارتوپد جراحی را توصیه کند. برای اطمینان ، پزشک احتمالا MRI را قبل از عمل از بیمار بخواهد که حتما باید انجام شود. سپس با استفاده از دستگاه آرتروسکوپ پارگی مینیسک  را بررسی را بررسی می کند. آرتروسکوپ یک ابزار نازک است که در انتهای آن یک دوربین و دارای نور است که اجازه می دهد تا جراح به راحتی داخل مفاصل بیمار را ببیند. اگر معاینات پزشک نشان دهد که پارگی مینیسک خفیف است (درجه 1 یا 2) ، ممکن است بیمار نیازی به جراحی نداشته باشد. اگر درجه 3 باشد ، احتمالا پزشک انجام یکی از موارد زیر را انتخاب می کند:

ترمیم آرتروسکوپی. ارتوپد و جراح برش های کوچکی در زانو ایجاد می کند. او یک آرتروسکوپ درج می کند تا نگاه خوبی به پارگی بیندازد. سپس وسایل کوچکی را که شبیه به دارت هستند در امتداد پارگی قرار می دهد تا آن را بخیه کند. بدن به مرور زمان این مواد را جذب می کند. مینیسکتکتومی جزئی آرتروسکوپی. پزشک تکه ای از مینیسک پاره شده را برداشته تا زانوی به طور عادی کار کند. مینیسککتومی کل آرتروسکوپی زانو. در طی این روش ، پزشک کل مینیسک را برمی دارد.

ترمیم مینیسک کم خطر و با کم ترین عوارض جانبی می باشد. عوارض شامل مقداری عفونت و سفتی زانو شود. جراح ممکن است آنتی بیوتیک را برای کمک به جلوگیری از عفونت تجویز کند. همچنین ممکن است جوراب های فشرده سازی را برای جلوگیری از لخته شدن خون پیشنهاد شود. در دوران نقاهت نیز بیمار باید زانوی خود را ثابت نگه دارد و ممکن است که، مجبور به استفاده عصا تا یک ماه شود تا وزن خود را روی زانو قرار ندهد. ارتوپد ممکن است جهت بهبودی سریع تر بیمار را به فیزیوتراپی هدایت نماید. این پیشنهاد به افزایش دامنه حرکت و قوی تر شدن زانو کمک می کند. همچنین ممکن است تمریناتی را در خانه برای بیمار توصیه نماید که انجام دهد.

نکات مهم بعد از انجام جراحی مینیسک زانو

رعایت نکات زیر برای افرادی که به تازگی جراحی مینیسک زانو انجام داده اند بسیار ضروری است.

  • فرد پس از جراحی باید از زانو بندهای مخصوص استفاده کند تا برای مدتی زانو بدون حرکت باشد. همچنین به مدت 6 ماه باید از عصا در هنگام راه رفتن استفاده کند.
  • برای مدتی از خم شدن و ایحاد فشار بر روی زانوها خودداری شود.
  • انجام دوره های توانبخشی که زمان مناسب آن توسط پزشک متخصص تعیین می شود.

دوره نقاهت پس از جراحی مینیسک زانو

اگر بیمار دارای مینیسکتومی جزئی یا کل باشد، می تواند انتظار داشته باشد که بهبودی حدود یک ماه طول بکشد. اگر جراحی مینیسک را انجام داده باشد، ممکن است دوران نقاهت تا 3 ماه طول بکشد، تا این مدت باید صبور و بردبار باشد.

سوالات متداول

کلام آخر

اگر شما کاربران گرامی ساکن شهر دزفول و شهرهای اطراف آن می باشید  می توانید  به جراح و متخصص ارتوپد خوب در دزفول  مراجعه کنید تا مشکلات  شما مورد بررسی قرار گرفته  و اقدامات  درمانی لازم انجام  گیرد.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

Call Now Button