خانه » مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از انواع جراحی های ارتوپدی است که برای بهبود آسیب دیدگی و درمان بیماری های زانو انجام می شود. این جراحی می تواند درد و ناراحتی بیمار را کاهش دهد و راه رفتن و حرکت دادن زانو را برای فرد راحت تر کند. اما مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در روند بهبودی بعد از جراحی تاثیر بسیاری دارد. در این مطلب با بررسی نقاهت بعد از تعویض مفصل زانو، روند بهبودی و نکات مراقبتی بعد از جراحی، هر آنچه نیاز است بدانید را به شما آموزش خواهیم داد.

جراحی تعویض مفصل زانو ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود. هدف از این جراحی، بهبود درد زانو و محدودیت های حرکتی ناشی از آن است. طی این جراحی، مفصل آسیب دیده زانو با مفصل مصنوعی جایگزین می شود. جراحی تعویض مفصل زانو معمولا برای موارد زیر کاربرد دارد:

• آرتروز زانو
  • روماتیسم مفصلی زانو
  • وارد شدن ضربه به زانو
  • آسیب های ورزشی زانو
  • درد شدید و خشکی زانو

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، احتمالا یک تا دو روز در بیمارستان بستری هستید. پس از به هوش آمدن و از بین رفتن اثر بی حسی در بیمارستان، فیزیوتراپ به شما کمک می کند تا به آرامی حرکت کنید و در صورت امکان چند قدم بردارید. حرکت کردن بعد از این جراحی بسیار مهم است، زیرا هرچه بیشتر از مفصل جدید خود استفاده کنید، زود تر بهبود خواهید یافت.

بعد از مرخص شدن از بیمارستان

بعد از جراحی، معمولا تا 6 هفته قادر به رانندگی نخواهید بود؛ بنابراین بهتر است برای برگشتن به خانه با شخص دیگری هماهنگ کنید. همچنین برای انجام کار های روز مره مانند آشپزی به کمک دیگران نیاز خواهید داشت. برای کاهش درد در روز های اول پس از جراحی، لازم است تا طبق تجویز پزشک از دارو های مسکن استفاده کنید. معمولا تا 6 هفته زمان می برد تا بتوانید به فعالیت های عادی و روزمره خود باز گردید. در این مدت باید با پزشک خود در ارتباط باشید و تمرین های ورزشی را طبق گفته پزشک در منزل انجام دهید.

راه رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

به اندازه ای که می توانید، حداقل 2 الی 3 بار در روز پیاده روی کنید و سعی کنید هر بار مقدار بیشتری راه بروید. در هفته های اول بعد از جراحی، باید با کمک عصا یا واکر راه بروید. وقتی احساس کردید که دیگر به عصا نیاز ندارید، می توانید آن را به مرور کنار بگذارید. سعی کنید در هنگام راه رفتن، به مرور زانو را کامل صاف کنید تا انعطاف پذیری زانو بهبود یابد. راه رفتن بعد از جراحی به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتری دوران بهبودی را سپری کنید.

کاهش درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

طبیعی است که در دوران بهبودی به طور منظم به داروی ضد درد نیاز داشته باشید. معمولاً در ابتدا از داروهای قوی تر استفاده می شود. جراحی تعویض مفصل زانو به منظور کاهش درد انجام می شود و اگر بیمار بعد از جراحی درد طولانی مدت و شدیدی را احساس کند باید حتما از طریق پزشک، علت درد را پیگیری کند. برای کنترل درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، پزشک معمولا از دارو های مسکن مخصوص استفاده می کند. برخی بیماران ممکن است تا 6 هفته بعد از جراحی به استفاده از مسکن نیاز داشته باشند.

راهکار های زیر ممکن است در مدیریت درد به شما کمک کنند:

• روزانه چند دقیقه را به پیاده روی اختصاص دهید
  • بعد از فعالیت، دراز بکشید و روی زانو خود کمپرس سرد قرار دهید. این کار به کاهش التهاب کمک می کند.
  • چند بار در طول روی از کمپرس سرد استفاده کنید
  • دارو های خود را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید

بیشتر بخوانید: جراحی تعویض مفصل زانو در بیماران دیابتی

نحوه خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بهترین نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو، طاق واز و روی کمر است. در این وضعیت، خون بیشتری به پاهای شما می رسد. همچنین می توانید یک بالشت زیر پاهای خود قرار دهید. سعی کنید تا حد ممکن پای خود را صاف نگه دارید. اگر به پهلو میخوابید، سعی کنید پای خود را صاف نگه دارید، زیرا خم شدن پا می تواند با درد و ناراحتی همراه باشد. از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی از زمانی که در بیمارستان بیدار می شوید شروع می شود. در حالی که هنوز در بیمارستان هستید، فیزیوتراپیست دامنه حرکتی شما را بررسی می کند و به شما کمک می کند تا حرکت کنید. پس از مرخص شدن از بیمارستان، فیزیوتراپی همچنان ادامه خواهد داشت. فیزیوتراپ با آموزش ورزش برای تقویت مفصل زانو و با استفاده از تکنیک های فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا بتوانید در منزل روند بهبودی خود را طی کنید. فیزیوتراپی دامنه حرکتی شما را افزایش می دهد، بهبودی را سرعت می بخشد و به شما کمک می کند تا توانایی حرکتی خود را بازیابید. مدت زمان فیزیوتراپی بعد از جراحی به بدن هر فرد بستگی دارد.

کلام آخر

در کنار انتخاب بهترین جراح زانو، مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو در جلوگیری از عوارض بعد از جراحی بسیار مهم است؛ بنابراین بعد از عمل، تمام نکات مراقبتی را از جراح خود بپرسید و تمام مراقبت های لازم را رعایت کنید.

5 × دو =