خانه » درمان پارگی تاندون زانو

درمان پارگی تاندون زانو

تاندون زانو، تاندونی محکم است که کشکک زانو را به استخوان درشت نی متصل می کند و عنصری مهم برای راه رفتن می باشد. در واقع با پاره شدن آن امکان صاف کردن پا از فرد سلب می شود و یا حرکات ضعیفی می توان انجام داد. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری لازم است که هرچه سریع تر نسبت به درمان پارگی تاندون زانو اقدام شود.

معمولا محل پارگی تاندون کشکک زانو در جایی است که اسخوان و کشکک به هم متصل شده اند. حتی در برخی مواقع مشاهده شده است که تاندون زانو حین پاره شدن قسمت های کوچکی از استخوان کشکک زانو را نیز جدا می کند.

در ادامه می خواهیم در رابطه با روش های تشخیص و درمان پارگی تاندون زانو صحبت کنیم بنابراین با ما همراه باشید.

نحوه درمان پارگی تاندون زانو

علل پارگی تاندون زانو

علل مختلفی برای پارگی تاندون زانو وجود دارد اما شایع ترین دلایلی که برای این مشکل مطرح است وارد شدن ضربه شدید به زانو و پا، استفاده بیش از اندازه از آن و نیز افزایش سن می باشد که موجب ساییدگی زانو و پارگی تاندون می گردد. اگر بخواهیم به طور جزئی تر در مورد علت های پارگی تاندون زانو صحبت کنیم، لیستی به شکل زیر خواهیم داشت.

• انجام نادرست حرکات ورزشی
  • قرار دادن پا، زانو و باسن در وضعیت نادرست و عدم توانایی در کنترل آن ها
  • افراط در ورزش و انجام حرکات سنگین
  • عدم برخورداری از انعطاف بالا در زانو
  • نارسایی کلیوی
  • مبتلا به بیماری های خاصی مانند رماتیسم مفصلی، خود ایمنی التهابی سیستمیک، دیابت و …
  • بروز عفونت در ناحیه زانو
  • تغییر ناگهانی در حرکات تمرینی از لحاظ درجه سختی و مدت زمان انجام
  • تزریق کورتیکاستروئید در زانو
  • دچار بودن به اختلالات متابولیسمی

یکی دیگر از علت هایی که می تواند منجر به پارگی تاندون زانو شود، جراحی است! بله، جراحی هایی مانند تعویض مفصل زانو و یا ترمیم رباط صلیبی خود می توانند عاملی برای پاره شدن تاندون زانو باشند. بنابراین دقت کنید که سلامتی خود را به دست پزشکی مجرب یسپارید تا بتوانید از این مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

پارگی تاندون زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

در وهله اول لازم است که در صورت احساس درد و بروز التهاب در زانوی خود، به پزشک قابل اعتمادی مراجعه کنید. اولین کاری که پزشک انجام می دهد این است که در مورد سوابق پزشکی و سلامت شما سوالاتی می پرسد. سپس با تقاضای انجام حرکات فیزیکی و شدت و نوع دردی که به شما وارد می شود، معاینات اولیه را انجام می دهد.

از آن جایی که اتکا به معاینات بصری ممکن است دقیق نباشد، معمولا از روش های تصویربرداری اشعه X و نیز MRI استفاده می شود. رادیوگرافی اشعه ایکس با نشان دادن واضح وضعیت استخوان ها و مفاصل و MRI با نشان دادن اوضاع در بافت، استخوان ها و مفاصل، می توانند تا حد زیادی به تشخیص دقیق پزشک کمک کنند.

شیوه های درمان پارگی تاندون زانو

روش درمان پارگی تاندون زانو بسته به شرایط بیمار، علت، نوع و شدت پارگی تاندون زانو می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. تشخیص و انتخاب بهترین روش درمان پارگی تاندون زانو، برعهده پزشک می باشد و شما به عنوان مراجعه کننده نمی توانید بدون اطلاع از جزئیات درمانی، روش مناسبی را برای خود انتخاب کنید. برخی از راه های درمان پارگی تاندون زانو را در ادامه بیان می کنیم.

ورزش کردن

در مواردی که مشکل تاندون زانو خفیف است، معمولا انجام حرکات ورزشی که از سوی پزشک، مورد تایید باشد می تواند به بهبودی وضع بیمار کمک کند.

استفاده از زانوبندهای طبیعی و یا باند کشی

قرار دادن زانوبندها و باندهای کشی بر روی ناحیه آسیب دیده نیز یکی از روش هایی است که با کم کردن تحرک زانو می تواند بر روند بهبودی بیمار تاثیرگذار باشد.

تزریق PRP

PRP، پلاسمای خون غنی شده از پلاکت ها است که در این روش درمان، تزریق آن ها به ناحیه آسیب دیده موجب تحریک بهبودی فرد می شود. پلاسمای خون غنی شده از پلاکت ها با آزاد کردن مقدار زیادی از عوامل رشد، به افزایش سرعت بهبودی بافت آسیب دیده و زخم ها کمک می کند.

لازم به ذکر است که نتیجه حاصل از درمان توسط تریق PRP معمولا 1 الی 2 هفته بعد از آن نمایان شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی روشی است که تاثیرات شگفت انگیزی در شیوه حرکت دادن مفاصل و عضلات بر جای می گذارد. پس از بهبود عارضه در فرد و کاهش التهاب زانو، فیزیوتراپی آغاز می شود که بسته به شرایط هر نفر، طول دوره درمان و نوع حرکات متفاوت خواهد بود.

فیزیوتراپی هر فرد با حرکات آسان آغاز می شود و رفته رفته پیچیده تر می گردد تا در نهایت فرد بتواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

دارو درمانی

مصرف دارو همواره جزو روش های درمانی است که برای اغلب بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این که چه دارویی، با چه دوزی و چگونه باید مصرف شود، همگی توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود. بنابراین از مصرف خودسرانه این داروها به شدت خودداری نمایید.

لیزر درمانی

یکی از روش هایی که می تواند در درمان پارگی تاندون زانو موثر باشد، لیزرتراپی است که با تحریک سلول های بافت آسیب دیده موجب تقسیم سلولی و در نتیجه افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به این بافت می شود. بنابراین روند بهبود سرعت می یابد.

اوزون تراپی

گاز اوزون متشکل از مولکول اکسیژنی است که یک اتم اکسیژن بیشتر دارد. تزریق این گاز در ناحیه آسیب دیده می تواند به بازسازی بافت آن و نیز کاهش درد کمک کند.

جراحی

آخرین اقدامی که برای درمان پارگی تاندون زانو مورد استفاده قرار می گیرد، جراحی است. جراحی پارگی تاندون زانو معمولا به صورت سرپایی انجام می شود که گاهی همراه با بیهوشی عمومی و گاهی موضعی است. در این روش از بخیه های بزرگی استفاده می شود که قابل جذب هستند.

معمولا بین 6 تا 8 هفته طول می کشد تا فرد بهبودی خود را به دست آورد. در این مدت برای اینکه زانو کمترین حرکت و کشش را داشته باشد، به صورت صاف، در داخل بریس قرار می گیرد. سپس در صورتی که از سوی پزشک جراح، بهبودی بیمار تایید شود، توصیه های حرکتی لازم ارائه و آغاز می شوند.

همچنین راهکارهای دیگری وجود دارند که ممکن است پس از جراحی و یا در صورت بروز التهابات خفیف در زانو، کارآمد باشند. برخی از این روش های کمکی عبارتند از استراحت، استفاده از کمپرس یخ، بالا نگه داشتن زانو، ماساژ درمانی، پوسیدن کفش های ارتز و … . هر کدام از این موارد که نیاز باشد، توسط پزشک توصیه می گردد و نیازی به تصمیم گیری خودسرانه ندارید.

چه مدت طول می کشد که فرد روند معمول زندگی را از سر گیرد؟

روند بهبودی و بازگشت به زندگی عادی برای هر فرد بسته به نوع مشکل و روش درمان انتخابی برای او متفاوت است. تلاش تمامی پزشکان بر این است که در کمترین زمان ممکن و با بهترین روش درمانی، شما را به وضعیت سابق خود بازگردانند اما به هیچ عنوان در این امر نباید عجله کرد. در واقع باید اجازه دهید درمان روند عادی خود را طی کند.

زمانی می توانید بگویید، سلامت خود را به دست آورده اید که خم و راست کردن زانویتان، همراه با درد نباشد، به راحتی راه بروید و چمباتمه بزنید، توانمندی پای آسیب دیده شما با پایی که آسیب ندیده است، یکسان باشد و اثری از تورم در زانو مشاهده نگردد.

عدم دقت در انتخاب پزشک مناسب می تواند موجب بروز اختلالات حرکتی پس از درمان شود و مشکلات عدیده ای را با خود به همراه آورد. بنابراین توصیه می کنیم در این امر حساسیت کامل را به خرج دهید.

چنانچه ساکن دزفول هستید حتما می دانید که دکتر نیما یگانه یکی از بهترین جراحان ارتوپدی است که در این شهر مشغول به فعالیت است و سوابق درخشانی از خود به جا گذاشته است. اگر هم آشنایی لازم را ندارید، می توانید به صورت حضوری و یا از طریق تماس تلفنی و صفحه اینستاگرام دکتر نیما یگانه، با ایشان بیشتر آشنا شوید.

دو + هفت =