خانه » علت سیاه شدن سر استخوان چیست؟
[reading-time]

علت سیاه شدن سر استخوان چیست؟

سیاه شدن سر استخوان

سیاه شدن سر استخوان چرا اتفاق می افتد؟

سیاه شدن سر استخوان چه عارضه هایی را درپی دارد؟

چه روش هایی برای درمان سیاه شدن سر استخوان وجود دارد؟

این پرسش ها به علاوه بسیاری از پرسش های دیگری در زمینه سیاه شدن سر استخوان وجود دارد. در این نوشتار قصد داریم برای پرسش هاس فوق  پاسخ هایی ارائه کنیم و نیز آنکه در انتها به توصیه هایی در زمینه پزشک جراح و نیز پزشک ارتوپد خواهیم داشت.

سیاه شدن سر استخوان

سیاه شدن سر استخوان چیست؟

در زبان عامه به سیاه شدن سر استخوان، سیاه شدن لگن گفته می شود و این پدید در پزشکی نکروز نام دارد. این بیماری که در بسیاری از افراد رخ داده است می تواند مشکلاتی جدی را برای افراد مبتلا به وجود بیاورد.

علل سیاه شدن سر استخوان چیست؟

اتفاقی که موجب می شود سیاه شدن سر استخوان در ناحیه لگن رخ دهد این است که جریان خونرسانی به این منطقه از بدن با مشکل مواجه می شود و درنهایت منجر به سیاه شدگی استخوان ها می گردد.

واقعیت این است که نمی دانیم چه اتفاقاتی یا چه عللی در مسدود شدن مسیر خونرسانی به بخش لگنی و استخوانی این منطقه دخیل هستند. تنها چیزی که می دانیم این است که سلول هایی که در سر استخوان وجود دارد در نتیجه این رخداد و عدم رسیدن خون کافی برای آنها از بین می روند ونمی توانند عملکرد درستی را داشته باشند. بدین ترتیب حیات طبیعی آنها از بین می رود و سیاه می شود.

علیرغم اینکه نمی دانیم دقیقا کدام علت و یا علل در سیاه شدگی سر استخوان نقش دارد اما پزشکان دلایلی را بر این رخداد موثر می دانند:

• استفاده از الکل
  • استفاده از مواد مخدر
  • عفونت هایی که گاها در مفاصل ران رخ می دهد می تواند در این امر موثر باشد
  • گاها نوزادانی که به دنیا می آیند مفاصل ران آنها به طور مادززادی در رفتگی پیدا کرده است به همین جهت این عامل می تواند نقشی تعیین کننده در نکروز داشته باشد
  • زنان و مردانی که به طور حرفه ای و تخصصی سالیان طولانی را به غواصی می پردازند در آستانه ابتلا به این بیماری خطرناک هستند.
  • بیماری هایی وجود دارد که می تواند منجر به ایجاد نکروز در افراد شود از جمله این بیماری ها: آرتریت، ملتهب شدن لوزالمعده یا پانکراس، بیماری لوپوس، بیماری کرون، کم خونی داسی شکل

سیاه شدن سر استخوان با چه عارضه هایی همراه است؟

• درد و نارحتی در بخش هایی از بدن از جمله مفصل ران است .
  • ایجاد مشکلاتی در راه رفتن و لنگ زدن افراد در هنگام پیاده روی.
  • لاغر شدن ران ها و نواحی مختلف لگنی

*البته باید بگوییم عارضه های دوم و سوم زمانی رخ می دهد که نکروز پیشرفت داشته باشد و بیمار به وضعیت حاد برسد. بیشترین عارضه اولیه همان درد هایی است که متوجه بیمار است. و گاها دیده می شود بیماران این درد ها را زیاد جدی نمی گیرندو در نهایت نتیجه این بی توجهی وخامت وضعیت جسمی می شود.

راه های درمانی سیاه شدن سر استخوان چیست؟

روش های درمانی سیاه شدن سر استخوان بسته به این که بیماری در کدام از مراحل پیشرفت بیماری است متفاوت می باشد. درواقع یا بیماری در مراحل اولیه و ابتدایی است یا اینکه مدت زمان بسیاری از آن گذشته و کمی شرایط پیچیده تر شده است. دراین زمینه روش های درمانی متفاوت می شود.

• زمانی که پزشک تشخیص دهد بیمار در مراحل اولیه است و سر استخوان هنوز با مشکلات و عارضه های جدی روبرو نشده است در طی یکی جراحی پزشکان می توانند جریان خون را دوباره بر قرار سازند و تمامی اقداماتی که برای رفع مشکل است را در طی یک عمل جراحی که دکمپرشن نام دارد انجام دهند.
  • اما گاها دیده ایم که بسیاری از افراد حالت شدید تری از نکروز را تجربه می کنند و به نقطه ای رسیده اند که حتی راه رفتن های عادی و نیز فعالیت های عادی برایشان غیر ممکن و دردناک شده است. در این صورت پزشکان باید از طریق جایگذاری مفصل مصنوعی بجای مفصل ران اصلی به بهبود وضعیت و نیز کاهش درد کمک کنند.

*بی مناسبت نیست که این نکته را یادآور شویم، در بسیاری از موارد دیده می شود به دلیل اهمال کاری بیمار انجام جراحی به تعویق می افتد و تاجایی پیش می رود که افراد به مرحله وخیم تری از بیماری نکروز می رسند و همین باعث می شود که بالاجبار مفصل خود را تعویض کنند.

این نکته را از این جهت گفتیم که در صورتی که علائمی و یا درد هایی را در این نواحی مشاهده کردید در اولین فرصت به بهترین پزشکان ارتوپد مراجعه کنید و با انجام روش های تشخیصی در صورتی که به این بیماری مبتلا شده بودید هرچه سریع تر مراحل درمانی را آغاز کنید.

نتیجه گیری

در انتها امید است که توانسته باشیم اطلاعاتی مفید و ثمر بخشی را در اختیار خوانندگان این مقاله ارائه کنیم. بیشتر به اطلاعات اجمالی و کلی پرداختیم زیرا که باید تمام مراحل تشخیصی از سوی متخصص انجام شود. همین که با علائم و نشانگان ابتدایی این بیماری آشنایی داشته باشید می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

**یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که از بهترین جراح ارتوپد در دزفول در زمینه درمان و جراحی مفاصل ران و سر استخوان کمک بگیرید. زیرا که جراحی بسیار حساسی است و باید از سوی بهترین اتوپد انجام شود تا احتمال بروز وظهور خطر کاهش بیابد.

با تشکر از گروه سایت دکتر نیما یگانه متخصص جراحی ارتوپد در دزفول

3 × سه =