061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » پارگی مینیسک و راه های درمان آن
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

پارگی مینیسک و راه های درمان آن

یکی از رایج ترین مشکلات و اختلالاتی که ممکن است برای زانو پیش آید پارگی مینیسک زانو می باشد.پارگی مینیسک زانو  مانند بسیاری از آسیب های زانو، می تواند دردناک و ناتوان کننده باشد. متأسفانه، آمار پارگی مینیسک زانو بسیار بالا می باشد. در واقع، پارگی منیسک یکی از شایع ترین آسیب های غضروف زانو است.

هر گونه فعالیتی که باعث شود به شدت زانو چرخانده شود و به آن فشار وارد شود، به خصوص زمانی که تمام وزن شخص روی آن قرار داده می شود، می تواند منجر به پارگی مینیسک شود.

مینیسک و آناتومی آن

هر یک از زانوها دارای دو تکه غضروف  O وC  شکل به نام های مینیسک خارجی و داخلی می باشد که مانند یک بالشتک بین استخوان ساق پا و ران قرار دارد که می توان گفت به نوعی حکم ضربه گیر را در زانو به عهده دارند.

این اجزا در واقع شبیه به غضروف ها هستند با این تفاوت که ساختاری محکم تر و خاصیت ارتجاعی زیادی مثل لاستیک دارند . مینیسک ها فشاری که یک استخوان به استخوان دیگر انتقال می دهد را کنترل می کنند و یا به عبارتی از استخوان ها در برابر سایش محافظت می کنند که این امر نقش مهمی در ثبات زانو دارد.

مینیسک یکی از قسمت های مهم زانو می باشد. از این رو پارگی مینیسک زانو می تواند باعث ایجاد اختلال درعملکرد صحیح زانو شود که این امر بر سلامت زندگی نیز تاثیر می گذارد.

همان طور که پیش تر گفته شد هر یک از زانو ها دارای دو تیکه مینیسک هستند که شامل موارد زیر می شود:

  • داخلی
  • خارجی

داخلی

مینیسک داخلی، C شکل می باشد و در قسمت داخل زانو، بالای لقمه استخوان درشت نی قرار گرفته است که ساختار فیبروکارتیلاژ دارند و شبیه به غضروف هستند با این تفاوت که استحکام بیشتری دارند.

خارجی

ساختار مینیسک خارجی نیز همانند مینیسک داخلی می باشد و در طرف خارج مفصل زانو، بالای لقمه درشت نی قرار دارد. این مینیسک O شکل می باشد که باعث کنترل فشارهای اعمال شده از ناحیه استخوان ران به مفصل می شود.

دلایل پارگی مینیسک

پارگی مینیسک یک آسیب بسیار شایع زانو به خصوص در بین ورزشکاران است. پارگی مینیسیک دلایل مختلفی دارد که اکثرا در قسمت خلفی یا پشتی منیسک ایجاد می شود و سپس به قسمت های دیگر آن هم گسترش می یابد.

 حرکات چرخشی ناگهانی مانند چرخش برای گرفتن توپ و.. می تواند سبب پاره شدن مینیسک زانو شود که در برخی موارد، تکه‌ای از غضروف خرد و یا شکسته می شود و در مفصل زانو گیر می کند که ای امر باعث قفل شدن آن می ‌شود.

پارگی مینیسک در ورزش های تماسی مانند فوتبال، هندبال،بسکتبال و… همچنین ورزش های غیر تماسی که نیاز به پریدن دارند مانند والیبال، دومیدانی و.. رایج است. در واقع پارگی مینیسک در ورزشکاران، زمانی اتفاق می افتد که فرد هنگام دویدن به طور ناگهانی جهت خود را تغییر دهد و یا آسیبی به زانو اش وارد شود که این پارگی اغلب همزمان با سایر آسیب های زانو مانند آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) رخ می دهد.

از آنجایی که مینیسک با افزایش سن ضعیف تر می شود، خطر ویژه ای برای ورزشکاران مسن تر دارد. همچنین افراد مبتلا به آرتریت در زانوها و یا افراد مسن بیشتر مستعد پارگی مینیسک هستند به طوری که بیش از 40 درصد از افرادی که به پارگی مینیسک دچار شده اند، در رده سنی 65 سال یا بالاتر می باشند.

بنابراین به طور کلی می توان گفت دلایل پارگی مینیسک شامل موارد زیر می شود:

  • داشتن ارتریت زانو
  • وارد شدن فشار زیاد به زانو
  • افزایش سن و تضعیف مینیسک زانو
  • حرکت ناگهانی که سبب پیچیده شدن زانو شود

علائم و نشانه‌های پارگی مینیسک

یکی از نشانه های پارگی مینیسک، قفل شدن زانو می باشد به طوری که زمانی که مینیسک، پاره می شود، هنگامی که می خواهید زانو را حرکت دهید، احساس می کنید که انگار زانو در جای خود قفل شده است. احساس ترکیدن و یا شکستن زانو نیز از دیگر نشانه های پارگی مینیسک می باشد.

همچنین موارد زیر از دیگر علائم و نشانه‌های پارگی مینیسک می باشد:

  • ایجاد ورم و کبودی در ناحیه زانو
  • احساس سفتی در ناحیه زانو
  • احساس درد به خصوص هنگام چرخاندن یا تکان دادن زانو
  • عدم توانایی  در صاف و یا خم کردن کامل زانو به طوری که زانو هنگام تکان دادن با درد همراه باشد
  • احساس جابجایی  در استخوان های زانو

پیشگیری از پارگی مینیسک

از آنجایی که ممکن است به صورت کاملا تصادفی در حین ورزش و یا… مینیسک پاره شود بنابراین نمی توان به طور قطع از پارگی آن جلوگیری نمود اما از آنجایی که یکی از دلایل پارگی مینیسک زانو، ضعیف شدن آن می باشد بنابراین می تواند با رعایت موارد زیر تا حدودی احتمال پارگی مینیسک را کم نمود:

درمان پارگی مینیسک

توصیه می شود زمانی که هر یک از نشانه ها و علائم پارگی مینیسک را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات، در صورت تشخیص پارگی، زودتر روند درمانی را آغاز نمایید. عکس برداری با اشعه ایکس و ام آر آی (MRI) دو آزمایش متداول در این زمینه هستند.

درمان پارگی مینیسک با روش های مختلفی صورت می گیرد که نوع روش درمانی به محل پارگی و اندازه‌ی آن، سن شخص، میزان فعالیت و مصدومیت، بستگی دارد.

روش های درمان پارگی مینیسک شامل موارد زیر می شود:

  • دارو درمانی
  • ورزش درمانی
  • الکترو تراپی
  • لیزر تراپی
  • اوزون تراپی
  • پی ارپی
  • بریس
  • جراحی مینیسک

 شخص می تواند با تجویز پزشک برای کاهش درد و تورم داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند نوروفن و ناپروکسن مصرف نماید.

در برخی موارد پزشک، انجام حرکت های خاص ورزشی که به زانو فشار وارد نکند را توصیه می کند که باعث تقویت عضلات اطراف زانومی شود.

در این روش، امواجی نظیراولتراسوند، شاک‌ویو تراپی بهقسمت آسیب دیده وارد می کنند که سبب تحریک الکتریکی عصب از راه پوست  و تحریک مغناطیسی و در نتیجه کاهش التهاب می شود.

از رایج ترین راه های درمان پارگی می باشد که روشی غیر تهاجمی بوده و سبب تسکین درد زانو می شود.

در این روش اکسیژن مصرفی در قسمت بافت آسیب دیده را افزایش می دهند که این امر سبب می شود جریان خون و مواد مغذی افزایش یابد و بافت‌ آسیب دیده بهبود و ترمیم شود.

در این روش با گرفتن نمونه ای کوچک از خون و جداسازی پلاکت های خون با استفاده از سانتریفیوژ، محلول پی آرپی غلیظ شده را به دست می آورند که با تزریق آن به ناحیه آسیب دیده سبب بهبود یافتن آن می شوند.

با استفاده از زانوبند های مخصوص که دارای فنر های فلزی هستند زانو را می بندند تا حرکات و فشار های وارد بر آن کنترل شود.

برخی افراد بر این باورند که در صورت پارگی مینیسک حتما باید جراحی مینیسک شوند در صورتی که انجام جراحی ضروری نمی باشد و می توان از راه های دیگری برای بهبود، استفاده نمود اما در صورتی که هیچ یک از موارد ذکر شده سبب ترمیم پارکی نشود با جراحی مینیسک که دو حالت ترمیم مینیسک یا مینیسکتومی دارد، روند درمانی آغاز می شود.

!…در رابطه با بهترین جراح زانو در دزفول بیشتر بدانید…!

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

Call Now Button