061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » عوامل خطرساز در ابتلا به پوکی استخوان
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

عوامل خطرساز در ابتلا به پوکی استخوان

احتمالا تا به حال بارها اسم بیماری پوکی استخوان را شنیده اید. اما شاید اطلاع خاصی در مورد این بیماری نداشته باشید. در واقع می توان گفت که پوکی استخوان نیز مانند تمامی بیماری ها، دارای عواملی است. در صورتی که از بروز این عوامل جلوگیری نشود، بدن مستعد پوکی استخوان خواهد شد. در این مقاله پزشکی قصد بررسی کامل موضوع عوامل خطرساز پوکی استخوان را داریم. پس شما می توانید با همراهی کردن ما تا انتهای این مقاله پزشکی، اطلاعات خود در مورد این بیماری را افزایش دهید.

پوکی استخوان چیست؟

همانطور که می دانید بدن انسان، همواره در حال استخوان سازی است. در واقع طی فرآیند استخوان سازی، استخوان های جوان جایگزین استخوان های پیر خواهند شد. این مسئله باعث افزایش مقاومت بافت استخوانی بدن خواهد شد. اما با افزایش سن، این فرآیند دچار اختلال شده و با کاهش سرعت مواجه می شود. کاهش سرعت در فرآیند جوانسازی استخوان می تواند منجر به یک بیماری به نام پوکی استخوان شود. این بیماری بافت استخوانی بدن را ضعیف کرده و باعث افزایش آسیب پذیری آن خواهد شد. بنابراین باید تا می توانیم از بروز عوامل منجر به این بیماری جلوگیری کنیم.

مقایسه پوکی استخوان و استخوان سالم

علت تغییر شکل استخوان و مفصل

عوامل خطرساز پوکی استخوان

عوامل خطرساز مختلفی می تواند سبب ایجاد پوکی استخوان شود که شامل موارد زیر می شود:

  • سن و جنسیت
  • نوع استخوان بندی
  • مواد معدنی
  • رژیم غذایی
  • دخانیات

سن و جنسیت دو عامل موثر بر ابتلا به پوکی استخوان

سن و جنسیت به عنوان دو عامل موثر در ابتلا به پوکی استخوان شناخته می شوند. طبق بررسی های صورت گرفته زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند. در واقع می توان گفت که استروژن به عنوان یک عامل بازدارنده از ابتلا به این بیماری به شمار می رود. همانطور که می دانید در زنان خصوصا زنانی که به مرحله یائسگی رسیده اند، سطح استروژن کاهش پیدا می کند. بنابراین زنان بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

سن نیز نقش مهمی در ابتلا به پوکی استخوان دارد. با افزایش سن، چه در مردان و چه در زنان امکان مبتلا شدن به این عارضه افزایش پیدا می کند. البته ابن بیماری در سنین کمتر از 30 سالگی به ندرت یافت می شود. اما بیشترین مبتلایان این عارضه را زنان یائسه و بالای 30 سال تشکیل می دهند.

دیگر عوامل خطرساز در ابتلا به بیماری پوکی استخوان

یکی از عوامل موثر بر ابتلا به پوکی استخوان، نوع استخوان بندی او می باشد. معمولا افرادی که دارای استخوان های ظریفی هستند، تراکم توده استخوانی کمی دارند. بنابراین خطر ابتلا به این عارضه در این افراد بیشتر است. در مقابل افرادی که دارای استخوان های محکم تری هستند، کمتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. از طرفی وجود شکستگی های استخوانی نیز می تواند درصد ابتلا به این عارضه را افزایش دهد. این مورد مخصوصا در افراد بالای 50 سال بسیار خطرناک محسوب می شود.

کمبود کلسیم نیز یکی از مهم ترین خطرات ابتلا به پوکی استخوان به شمار می رود. معمولا افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند و در پی آن مجبور به انجام جراحی های گوارشی می شوند، دچار کمبود کلسیم خواهند شد. بنابراین این افراد نیز در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. رنگ پوست و نژاد افراد مختلف نیز در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است. معمولا افراد سفید پوست، بیش از سایر نژادها در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.

تاثیر رژیم غذایی روی ابتلا به استئوپروز

رژیم غذایی نقش ویژه ای در ابتلا به بیماری استئوپروز یا پوکی استخوان ایفا می کند. برای کاهش درصد ابتلا به این عارضه باید دقت کنید که لبنیات را حتما در سبد غذایی روزانه خود جای دهید. لبنیات،کلسیم خون شما را افزایش داده و از این طریق استخوان های شما را مقاوم می کنند. به طور کلی باید دقت کنید که مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

کلسیم، ویتامین D، منیزیم و… از جمله املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن به شمار می روند. در صورتی که بدن شما این مواد را به مقدار کافی دریافت کند، کمتر در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار خواهد گرفت. به علاوه باید دقت کنید که برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بهتر است تا حد امکان از مصرف نمک و نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه، اجتناب کنید. مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم، کاهو باید حتما در رژیم غذایی شما قرار گیرد. همچنین شما می توانید با مصرف ماهی دریاهای شور، ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. البته قرار گرفتن در مقابل آفتاب نیز می تواند تا حد زیادی به جذب این ویتامین کمک کند.

تاثیر رژیم غذایی روی ابتلا به استئوپروز

عوامل خطرساز دخانیات در ابتلا به پوکی استخوان

احتمال بروز پوکی استخوان در افرادی که دخانیات را به صورت جدی مورد استعمال قرار می دهند، بیشتر از سایر افراد است. مصرف سیگار و سایر دخانیات منجر به از بین رفتن توده استخوانی خواهد شد. به طور کلی مصرف سیگار، سرعت استخوان سازی بدن را کاهش می دهد و همچنین باعث کاهش سطح استروژن در زنان خواهد شد. همچنین مصرف الکل نیز می تواند استخوان های شما را با ضعف مواجه کند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان تا جایی که می توانید از مصرف الکل و سیگار جلوگیری کنید.

هرآنچه در رابطه با آرتروسکوپی زانو باید بدانید!

خلاصه و جمع بندی

پوکی استخوان یکی از شایع ترین بیماری ها در افراد سالخورده به شمار می رود. این بیماری بیشتر در افراد مسن روی می دهد. چرا که در این افراد استخوان جدید با سرعت کمتری ساخته می شود. از طرفی زنان بیش از مردان در خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند. کاهش سطح استروژن، یائسگی، کمبود ویتامین D و… از جمله عواملی هستند که باعث بروز پوکی استخوان در زنان خواهند شد. نژاد افراد نیز ممکن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب نیز در کاهش احتمال ابتلا به این عارضه موثر است. بهتر است خوراکی هایی را در سبد غذایی خود قرار دهید که کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. سبزیجات، لبنیات، ماهی، جگر و… این جمله این خوراکی ها به شمار می روند. همچنین بهتر است تا حد ممکن از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی خودداری کنید. امید است اطلاعات ارائه شده، زمینه آشنایی شما با پوکی استخوان و عوامل موثر بر آن را فراهم کرده باشد.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یک =

Call Now Button