061-42238923
دزفول، خیابان طالقانی، جنب خيابان حافظ، جنب داروخانه دکتر بران
خانه » چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

یکی از معضلاتی که امروزه بسیار شایع است، پوکی استخوان می باشد که معمولا با افزایش سن و یائسگی (در خانم ها) بیشتر می شود و مشکلات متعددی را در استخوان ها به وجود می آورد. اما آیا می دانید با رعایت چند نکته می توانید از بروز این عارضه جلوگیری نمایید؟

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

ممکن است با شنیدن نام پوکی استخوان استرس شدیدی به شما القا نشود اما باید بگوییم که این مشکل نگران کننده تر از چیزی است که به نظر می رسد. به ویژه اگر فرد شرایط زیر را تجربه کرده باشد.

  • سیگار کشیدن
  • کمبود وزن
  • نداشتن دوره های قاعدگی در طولانی مدت یا یائسه شدن
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • اختلال در خوردن غذا مانند بی اشتهایی عصبی
  • داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان

اقداماتی که با آن ها می توان پوکی استخوان را شکست داد

بیماری پوکی استخوان بدون علائم خاصی پیشرفت می کند و فرد، زمانی متوجه می شود که درگیر آن شده است. در واقع پوکی استخوان در اثر از دست دادن مواد غذایی و معدنی مقوی بروز می کند. حال اگر بدن به قدر کافی بتواند مواد لازم را دریافت کند طبیعتا از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری می نماید.

تامین مواد مقوی برای استخوان ها و نکات دیگری در کنار آن، اقداماتی هستند که می توانند از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری نمایند. در این قست می خواهیم به برخی از اقدامات پیشگیرانه مذکور اشاره کنیم.

اولین و آسان ترین اقدام برای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف مواد غذایی مقوی مانند انواع سبزیجات، گوشت ها و … می باشد. برخی از خوراکی هایی که برای پوکی استخوان به شدت توصیه می شوند را در ادامه لیست کرده ایم.

  • شیر و لبنیات
  • اسفناج
  • بادام
  • کلم بروکلی
  • کنجد
  • تخم کتان
  • سیر و پیاز
  • مواد حاوی ویتامین D
  • و …

در کنار موارد فوق، خوراکی هایی هستند که خوردن آن ها بیش از حد معمول توصیه نمی شود. مانند چای، قهوه، نوشابه های گازدار، مواد غذایی حیوانی و پروتئینی. می توانید از چای سبز به جای چای یا قهوه استفاده کنید.

کشیدن سیگار و مصرف الکل دو عامل بسیار موثر در پوکی استخوان است که می تواند خطر ابتلا به پوکی و شکستگی استخوان را نیز افزایش دهد.

ورزش کردن همیشه در کنار رژیم غذایی مناسب، یک سبک زندگی ایده آل را برای انسان فراهم می کند. بنابراین از ورزش کردن غافل نشوید. سعی کنید حداقل روزی 30 دقیقه پیاده روی را داشته باشید و در صورت امکان ورزش های دیگری که به تقویت استخوان ها کمک می کند نیز انجام دهید.

با توجه به نقش ویتامین D در جلوگیری از پوکی استخوان، بهتر است روزانه مدتی را در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا بتوانید ویتامین دی مورد نظر را دریافت نمایید.

مصرف میوه های تازه و خشکبار، حبوبات، سویا، روغن های مایع به جایگزین روغن های حیوانی و جامد و نیز پرهیز از مصرف بیش از اندازه نمک، جزو توصیه های دیگر برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

در کنار همه موارد مذکور، بهتر است هر چند وقت یک بار به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید و از سلامت استخوان های خود اطمینان حاصل نمایید. ممکن است پزشک از داروهای مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان استفاده کند که مصرف خودسرانه آن ها توصیه نمی شود.

شما می توانید جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره درمورد بیماری های ارتوپدی و روش های درمانی در ارتوپد با دکتر نیما یگانه ، متخصص جراحی ارتوپدی در دزفول با شماره ۰۶۱۴۲۲۳۸۹۲۳ تماس بگیرید. پیج اینستاگرام دکتر نیما یگانه

 

عواقب ناشی از عدم پیشگیری پوکی استخوان

جلوگیری نکردن از پوکی استخوان و ابتلا به آن، مقاومت و استحکام استخوان ها را می کاهد و آن ها را مستعد شکستگی و آسیب دیدگی می نماید. از طرفی پوکی استخوان در موارد جدی تر می تواند موجب ناتوانی و از کار افتادگی افراد شود.

از جمله عوارض دیگری که پیرو پوکی استخوان رخ می دهد، احساس درد در مفاصل، بروز مشکلات حرکتی حین راه رفتن، ایستادن، نشست و برخاست و … است.

همچنین شاید برایتان حالب باشید که بدانید پوکی استخوان می تواند برخی بیماری های هورمونی را نیز به دنیال داشته باشد که برخی از آن ها به شرح زیر هستند.

  • پرکاری تیروئید و غدد پاراتیروئید
  • بیماری غده هیپوفیز
  • سندروم کوشینگ

کلام پایانی

با توجه به تمام مطالب فوق، می توان دریافت که پوکی و ضعیف بودن استخوان می تواند خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. از همین رو، همان طور که اشاره کردیم، در صورت بروز کوچک ترین نشانه و یا حتی بی بهانه، به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا شما را معاینه نماید و اطمینان حاصل کنید که از سلامت کامل استخوان ها برخوردارید.

یکی از بهترین متخصصان ارتوپد، دکتر نیما یگانه می باشد که در دزفول مشغول به فعالیت است و سوابق درخشانی در این زمینه از خود به جای گذاشته است. پیش از آن که دیر شود اراده کنید و سلامت خود را تضمین نمایید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =

Call Now Button